Antropologiczna analiza obrazu ucztowania w dziele Gabriela Axela „Uczta Babette”

Joanna Drzazga

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badaczka niezależna (Polska)

Abstrakt

Forma Uczty Babette, tajemniczość i odniesienia do rzeczywistości religijnej sprawiają, że film Axela jest rodzajem przypowieści skomponowanej na wzór przypowieści biblijnej. Jego celem jest ukazanie nadprzyrodzonej mocy sztuki, ofiary i daru, które w całej różnorodności swoich znaczeń zawierają się i kumulują w najbardziej niezwykłej uczcie, jaką kiedykolwiek sportretowano na srebrnym ekranie. Uczta przygotowana przez Babette reprezentuje zderzenie dwóch odmiennych kultur – ascetycznej i religijnej kultury duńskiej społeczności wiejskiej oraz różnorodnej kultury przedmiotów, zmysłów i znaczeń reprezentowanych przez francuską sztukę kulinarną. Członkom kongregacji obce są nieznane potrawy, ich różnorodność, a także sama tradycja biesiadowania, kojarzona ze złem i szatanem. Problem wynikający ze spotkania z obcą kuchnią zmienia się w religijny, a konflikt ze sfery estetyki przenosi się na etykę. Siłą autonomii filmu Axel każe nam postrzegać Babette jako artystkę, a jej ucztę jako dzieło sztuki. Sztuka może zbliżyć nas do Boga, a uczta traktowana jako dzieło sztuki była wyłomem w konkretnej rzeczywistości i pozwalała wznieść się ponad nią; poprzez piękno, harmonię i niezwykłe doznania uwznioślała uczestników uczty i zbliżała ich do świętości. Artysta doświadczał spełnienia, to, co duchowe, łączyło się z tym, co zmysłowe, ziemia wznosiła się do nieba, a losy bohaterów dopełniały się.



Słowa kluczowe:

Gabriel Axel, przypowieść biblijna, sztuka

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-03-31

Cited By / Share

Drzazga, J. (2001) „Antropologiczna analiza obrazu ucztowania w dziele Gabriela Axela «Uczta Babette»”, Kwartalnik Filmowy, (33), s. 226–244. doi: 10.36744/kf.4190.

Autorzy

Joanna Drzazga 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badaczka niezależna Polska

Filmoznawca, pracuje w Filmotece Narodowej w Warszawie.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Joanna Drzazga

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.