Sztuka w epoce informacji – technologia a sztuka konceptualna
Abstrakt
Shanken omawia projekt zrealizowany pod egidą Art & Technology, będący efektem współpracy artysty z inżynierem. Pisze o wczesnych kontrowersjach związanych z rozróżnieniem między A&T a sztuką konceptualną oraz analizuje podobieństwa i różnice między nimi. Shanken argumentuje, że sztuka konceptualna stara się raczej analizować koncepcje i idee leżące u podstaw tworzenia i odbioru sztuki, podczas gdy A&T koncentruje się na koncepcjach nauki i technologii, które można wykorzystać do tworzenia nowych form wizualnych i modeli estetycznych. Trudniej jest jednak stwierdzić, do którego nurtu należą poszczególni artyści. Debaty na ten temat odzwierciedlają sytuację sztuki nowoczesnej na Zachodzie i jej nierozerwalny związek z rozwojem technologii, nauki i cybernetyki, które leżały u podstaw głównych modeli intelektualnych sztuki XX w. Shanken omawia główną wystawę A&T, Software, oraz jej manifest artystyczny sformułowany w katalogu wystawy.
Słowa kluczowe:
Art & Technology, sztuka konceptualna, technologiaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Edward A. Shankenkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Duke University Stany Zjednoczone
Kierownik wykonawczy programu Badań Interdyscyplinarnych w dziedzinie nauk informatycznych w Duke University w Północnej Karolinie w USA. Pisał na temat nurtu Art&Technology, jest też wydawcą Telematic Embrace: Visionary of Art, Technology and Consciousness, wyd. University of California Press (2002).
Statystyki
Abstract views: 41PDF downloads: 13
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Edward A. Shanken

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.