Od obrazów artystycznych do obrazów medialnych

Wojciech Chyła

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Chyła odróżnia obrazy artystyczne od obrazów medialnych na gruncie filozoficznym. Era tych pierwszych, które były materialną reprezentacją rzeczy i wyrażały idee, minęła. Dominującą rolę w odbiorze świata odgrywają obrazy medialne. Noszą one piętno nieobecności i niematerialności. Świat generowany przez media jest nierzeczywisty i sztuczny, a jednocześnie rośnie jego wartość komercyjna. Chyła wskazuje na ekonomiczne konsekwencje tej sytuacji i zauważa, że wartość rynkowa w coraz mniejszym stopniu związana jest z produkcją dóbr, a w coraz większym – z informacją.



Słowa kluczowe:

obraz, media, filozofia mediów

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-12-31

Cited By / Share

Chyła, W. (2001) „Od obrazów artystycznych do obrazów medialnych”, Kwartalnik Filmowy, (35-36), s. 230–240. doi: 10.36744/kf.4131.

Autorzy

Wojciech Chyła 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Doktor habilitowany, pracownik naukowy Instytutu Sztuki PAN, redaktor „Kwartalnika Filmowego”; naukowo zainteresowany m.in. teorią kultury audiowizualnej; autor monografii Portugalska myśl filmowa (1989).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Wojciech Chyła

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.