Techniki cyfrowe i filmowe efekty specjalne
Abstrakt
Cubitt omawia wykorzystanie podstawowych technologii i narzędzi cyfrowych, pokazując ich praktyczne znaczenie dla produkcji filmowej (etap preprodukcji, zdjęć i montażu). Z jednej strony kino cyfrowe jest kontynuacją medium analogowego, ale z wykorzystaniem tańszych środków. Z drugiej strony cyfrowe efekty specjalne uprzestrzenniają filmy, zmniejszając znaczenie linearnej sekwencji fabuły.
- Tekst jest tłumaczeniem rozdziału Seana Cubitta Digital Filming and Special Effects z antologii The New Media Book, red. Dan Harries, BFI, London 2002. © 2002 by British Film Institute.
Słowa kluczowe:
efekty specjalne, techniki cyfrowe, kino cyfroweBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Sean Cubittkwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Waikato Nowa Zelandia
Wykłada teorię mediów i sztuk audiowizualnych na University of Waikato na Nowej Zelandii, uprzednio pracował na Uniwersytecie Johna Mooresa w Liverpoolu. Wydał m.in.: Timeshift: On Video Culture (1991), Videography: Video Media as Art and Culture (1993), Digital Aesthetics (1998), Simulation and Social Theory (2001). Jest członkiem rad redakcyjnych licznych czasopism, m.in. „Screen”, „Third Text”, „The International Journal of Cultural Studies, Futures, Time and Society” i „Journal of Visual Communication”. Pisze książkę FX: Time and the Cinema of Special Effects. Jest też kuratorem wystaw wideo i medialnych, tworzy wideo, hiperteksty dla witryn WWW.
Statystyki
Abstract views: 9PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Sean CubittAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.