Socrealistyczne aktorstwo – postulaty i praktyka

Małgorzata Niecikowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Świętokrzyska (Polska)

Abstrakt

Rok 1949 był przełomowy w polskim teatrze ze względu na oficjalne uznanie socrealizmu za obowiązującą doktrynę. Egzemplifikacją proponowanych zmian stał się film Eugeniusza Cękalskiego Dwie brygady i Premiera w Borucicach, sztuka Aleksandra Baumgartena i Karola Słotwińskiego. W teorii teatru socrealizmu aktor był istotnym elementem. Od aktora wymagano identyfikacji z ideologią marksistowską (miał być „megafonem propagandowym”), a także z bohaterami, przedstawicielami klasy robotniczej (robotników i chłopów). Pożądani byli aktorzy, których wygląd odpowiadał typom „ludowych” bohaterów. Aktorzy o „ideologicznie obcych” typach urody byli „skazywani” na role sabotażystów, szpiegów i wrogów. Od aktora wymagano stosowania niezwykle realistycznych, wręcz naturalistycznych środków wyrazu. Na szczęście dla aktorów i teatru doktryna ta była niewykonalna, ponieważ była wewnętrznie sprzeczna. W pewnym sensie socrealizm zaprogramował aktorskie emploi na lata. Większość wybitnych aktorów i aktorek, m.in. Tadeusz Łomnicki, Ryszarda Hanin, Antonina Gordon-Górecka czy Barbara Rachwalska, traktowała ten okres jako wyzwanie, rodzaj zadania do przećwiczenia warsztatu aktorskiego.



Słowa kluczowe:

socrealizm, aktorstwo, Eugeniusz Cękalski

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-06-30

Cited By / Share

Niecikowska, M. (2002) „Socrealistyczne aktorstwo – postulaty i praktyka”, Kwartalnik Filmowy, (37-38), s. 261–266. doi: 10.36744/kf.4047.

Autorzy

Małgorzata Niecikowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Świętokrzyska Polska

Historyk teatru. Wykłada w Akademii Świętokrzyskiej. Autorka książki Z loży malkontenta. O widowni te­atrów warszawskich (1981) i współ­autorka (z Agnieszką Koecher-Hensel) monografii 50 lat Teatru Lalek Guliwer (1995). Przygotowuje pracę o teatrze socrealistycznym.



Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Małgorzata Niecikowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.