Pojedynek z demonem. O „Mefiście” Istvána Szabó

Anna Zielińska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (Polska)

Abstrakt

Zielińska pisze o różnych wersjach mitu faustycznego zakorzenionych w kulturze europejskiej. Swoje rozważania koncentruje na filmie Mefisto Istvána Szabó, opartym na powieści Klausa Manna pod tym samym tytułem. Zielińska zwraca uwagę na podwójne znaczenie filmu Szabó i głównego bohatera, który jest jednocześnie Faustem i Mefistofelesem. W szerszym kontekście film jest refleksją nad związkami sztuki i polityki w totalitarnym reżimie oraz opowieścią o cenie, jaką trzeba zapłacić za służalczość wobec ludzi władzy. Zielińska pisze również o granicach wolności artysty, odpowiedzialności moralnej i etycznej, a przede wszystkim o istocie aktorstwa. Kładzie nacisk na sposób budowania głównej roli przez Brandauera, który nadaje filmowi autotematyczny charakter.



Słowa kluczowe:

diabeł, István Szabó, Faust

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-06-30

Cited By / Share

Zielińska, A. (2002) „Pojedynek z demonem. O «Mefiście» Istvána Szabó”, Kwartalnik Filmowy, (37-38), s. 197–211. doi: 10.36744/kf.4040.

Autorzy

Anna Zielińska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Polska

Absolwentka polonistyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.



Statystyki

Abstract views: 2
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Anna Zielińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.