Od pantomimy do Metody. Uwagi o ewolucji warsztatu aktora filmowego

Piotr Skrzypczak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (Polska)

Abstrakt

Skrzypczak analizuje teorie dotyczące aktorstwa filmowego, które obejmują trzy kategorie zagadnień: twarz (zbliżenie fizjonomii), instrument (kinetyka ciała), zapis (montaż). Pantomimiczny styl gry aktorskiej jest typowy dla początków kina. Został on zmodyfikowany przez Griffitha, który nawoływał do oszczędnego stosowania środków wyrazu. Lew Kuleszow w Rosji nawoływał do wykorzystania ciała i twarzy aktora jako obiektów fizycznych. Eisenstein poszukiwał konkretnych typów ludzkich. Pudowkin, który początkowo traktował aktorów jako „materiał” do pracy reżyserskiej, później przeniósł nacisk na indywidualność aktora i zasadę przeżywania roli (nawiązanie do systemu Stanisławskiego), choć podkreślał różnicę między aktorstwem filmowym i teatralnym. Przełomem był antynaturalistyczny ekspresjonizm filmowy w Niemczech (filmy Paula Kornfelda), w którym wyraźnie wzrosło znaczenie gestu i mimiki, charakteryzacji i kostiumu. System Stanisławskiego został przeniesiony do Stanów Zjednoczonych i przekształcony w Actors’ Studio przez Strasbergów (próby analityczne, ćwiczenia fizyczne, samodyscyplina, kontrolowana identyfikacja z rolami). Współczesne teorie aktorskie opierają się na różnicy między stylem teatralnym i filmowym, na precyzji i doskonałej kontroli ciała i głosu.



Słowa kluczowe:

aktorstwo, pantomima, Konstanty Stanisławski

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-06-30

Cited By / Share

Skrzypczak, P. (2002) „Od pantomimy do Metody. Uwagi o ewolucji warsztatu aktora filmowego”, Kwartalnik Filmowy, (37-38), s. 6–24. doi: 10.36744/kf.4022.

Autorzy

Piotr Skrzypczak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Polska

Filmoznawca, adiunkt w Instytucie Litera­tury Polskiej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.



Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Piotr Skrzypczak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.