A. I. – sztuczna niewinność

Magdalena Radkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Analiza filmu Stevena Spielberga A.I. Sztuczna inteligencja – opowieści o tym, że sztuczne dziecko nie ma możliwości stania się dojrzałym, tym samym proces inicjacji, któremu zostaje poddane, jest procesem tragicznym. Jest to współczesna wersja mitu o Edypie. Bohater filmu, podobnie jak syn Jokasty i Lajosa, wyrusza w podróż, by stać się dorosłym, ale ostatecznie zamiast uniezależnić się od matki, kończy w jej ramionach. Znajduje się w zamkniętym kręgu pożądania. Na taką egzystencję skazanych jest większość cyborgów i androidów. W szaleńczym geście mordują bez sensu lub kochają bez opamiętania. W filmie zakwestionowana zostaje granica między człowiekiem a androidem, dlatego historia ta może zostać odczytana jako metaforyczna opowieść o losach współczesnego niesztucznego człowieka. Ważnym problemem jest tu także obcość.



Słowa kluczowe:

Steven Spielberg, sztuczna inteligencja, Edyp

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-06-30

Cited By / Share

Radkowska, M. (2003) „A. I. – sztuczna niewinność”, Kwartalnik Filmowy, (41-42), s. 320–334. doi: 10.36744/kf.3816.

Autorzy

Magdalena Radkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska

Antropolog kultury, doktorantka w Szkole Nauk Społecz­nych przy IFiS PAN w Warszawie. Pisze pracę doktorską na temat kulturowych wizerunków sztucznego człowieka. Redaktor naczelna mie­sięcznika „(op. cit.,)”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Magdalena Radkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.