A. I. – sztuczna niewinność
Magdalena Radkowska
kwartalnik.filmowy@ispan.plInstytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)
Abstrakt
Analiza filmu Stevena Spielberga A.I. Sztuczna inteligencja – opowieści o tym, że sztuczne dziecko nie ma możliwości stania się dojrzałym, tym samym proces inicjacji, któremu zostaje poddane, jest procesem tragicznym. Jest to współczesna wersja mitu o Edypie. Bohater filmu, podobnie jak syn Jokasty i Lajosa, wyrusza w podróż, by stać się dorosłym, ale ostatecznie zamiast uniezależnić się od matki, kończy w jej ramionach. Znajduje się w zamkniętym kręgu pożądania. Na taką egzystencję skazanych jest większość cyborgów i androidów. W szaleńczym geście mordują bez sensu lub kochają bez opamiętania. W filmie zakwestionowana zostaje granica między człowiekiem a androidem, dlatego historia ta może zostać odczytana jako metaforyczna opowieść o losach współczesnego niesztucznego człowieka. Ważnym problemem jest tu także obcość.
Słowa kluczowe:
Steven Spielberg, sztuczna inteligencja, EdypBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Magdalena Radkowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska
Antropolog kultury, doktorantka w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN w Warszawie. Pisze pracę doktorską na temat kulturowych wizerunków sztucznego człowieka. Redaktor naczelna miesięcznika „(op. cit.,)”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Magdalena Radkowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Magdalena Radkowska, Terminatory i ludzie. Opowieść o pędzie i zatrzymaniu , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film