Truman, czyli prawdziwy człowiek

Maria Magdalena Gierat

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka analizuje Truman Show Petera Weira przez pryzmat filozofii gnostyckiej, a proces jego wyzwalania się do gnostyckiego procesu pozyskiwania Prawdy. Zgodnie z tymi wierzeniami świat materialny jest ledwie odbiciem świata duchowego. Aby wyzwolić się z więzienia zmysłów, z władzy Demiurga, który manipuluje ludzkim życiem, trzeba podjąć wysiłek samooczyszczenia, trzeba się otworzyć na impulsy z zewnątrz, zdobyć się na odwagę. Gierat wskazuje, że wątki gnostyckie postrzec można w wielu powstających dziś filmach i motywy te są odbiciem zagubienia i lęków współczesnego człowieka. Truman, nie wiedząc o tym, jest bohaterem serialu telewizyjnego, który bezustannie toczy się „na żywo”. Świat, w kyórym żyje, jest całkowicie sztuczny, stworzony przez reżysera Christofa. Jednak nie dające się stłumić marzenie o wolności pcha bohatera do poznania prawdy. Zaczyna dostrzegać w tym idealnym świecie fałsz i luki. Autorka przywołuje na poparcie swej tezy klasyczne teksty gnostyckie. W tym kontekście film jawi się jako coś ważniejszego niż popularny pamflet na zniewolenie kultura masową.



Słowa kluczowe:

Peter Weir, gnostycyzm, program telewizyjny

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-06-30

Cited By / Share

Gierat, M. M. (2003) „Truman, czyli prawdziwy człowiek”, Kwartalnik Filmowy, (41-42), s. 311–319. doi: 10.36744/kf.3815.

Autorzy

Maria Magdalena Gierat 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Studentka filmoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Maria Magdalena Gierat

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.