„Femme fatale” jako byt fantazmatyczny. O demonicznych postaciach kobiecych w filmie w pierwszej połowie XX wieku i ich późniejszych reminiscencjach

Zofia Hadamik

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski (Polska)

Abstrakt

Hadamik dokonuje wnikliwej analizy fenomenu femme fatale w kulturze od romantyzmu do współczesności, a zarazem fantazmatu jako struktury wyobraźni wpisanej w kontekst męskiej psychiki i odwiecznej walki płci. Fantazmat jest wyrazem lęku przed utratą męskiej tożsamości i pożądania. Z drugiej strony jest też wyrazem zmian społeczno-ekonomicznych i obyczajowych, które nadeszły wraz z ruchem emancypacji kobiet. Silnie zakorzenił się on w literaturze popularnej przełomu XIX i XX wieku u Eugène’a Sue, Gustave’a Flauberta czy Algernona Swinburne’a. Został wzmocniony przez filozoficzne refleksje Nietzschego i Schopenhauera. Temat ten był również eksplorowany w malarstwie Moreau, Beardsleya, Klimta i Muncha. Femme fatale była obecna w filmach od samego początku w kinie niemym. Fantazmat był związany z konkretnymi typami aktorskimi, np. Theda Bara była jedną z wiodących postaci fatale, a następnie Louise Brooks i Marlena Dietrich, najpełniejsze wcielenie femme fatale w Błękitnym aniele i Diabeł jest kobietą. Kino noir również miało swój typ femme fatale. Hadamik umieszcza mit femme fatale w kontekście feministycznych teorii kina. Bohaterka Nagiego instynktu Verhoevena jest współczesnym wcieleniem zła. We współczesnym kinie ten typ pojawia się jako element gry z widzem i odwołań do jego znajomości konwencji gatunkowych.



Słowa kluczowe:

femme fatale, kino noir, fantazmat

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-06-30

Cited By / Share

Hadamik, Z. (2003) „«Femme fatale» jako byt fantazmatyczny. O demonicznych postaciach kobiecych w filmie w pierwszej połowie XX wieku i ich późniejszych reminiscencjach”, Kwartalnik Filmowy, (41-42), s. 114–139. doi: 10.36744/kf.3805.

Autorzy

Zofia Hadamik 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska

Absolwentka filmoznaw­stwa na Uniwersytecie Śląskim.



Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Zofia Hadamik

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.