Ruch filmowy we Lwowie w latach trzydziestych

Barbara Gierszewska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Świętokrzyska (Polska)

Abstrakt

Gierszewska opisuje działalność filmową we Lwowie okresu międzywojennego: instytucje i stowarzyszenia, kluby filmowe (m.in. „Awangarda”), zaawansowany poziom kultury filmowej (obecność filmu w mediach, dojrzała krytyka, liczne spotkania kinomanów i dyskusje wokół kina), stan techniczny kin i problemy związane z finansowaniem ambitnych produkcji filmowych, a także wyraźnie lewicowy klimat ideowy tamtych lat. Autorka zaznacza także, że Lwów był jednym z pierwszych miejsc, gdzie bardzo poważnie rozważano wprowadzenie wiedzy o filmie do programu nauczania powszechnego – od początku kino traktowane więc było jako bardzo ważny element kultury.



Słowa kluczowe:

Lwów, okres międzywojenny, kluby filmowe

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-12-31

Cited By / Share

Gierszewska, B. (2003) „Ruch filmowy we Lwowie w latach trzydziestych”, Kwartalnik Filmowy, (44), s. 228–248. doi: 10.36744/kf.3745.

Autorzy

Barbara Gierszewska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Świętokrzyska Polska

Adiunkt w Instytucie Bib­liotekoznawstwa i Dziennikarstwa Akademii Świętokrzyskiej. Opublikowała prace: Czasopi­śmiennictwo filmowe w Polsce do 1939 roku (Kiel­ce 1995) i Mniszkówna... i co dalej w polskim kinie? Wybór tekstów z czasopism filmowych dwu­dziestolecia międzywojennego (Kielce 2001).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Barbara Gierszewska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.