„Dolina Issy", „Lawa" i „Kronika wypadków miłosnych". O autorskiej twórczości Tadeusza Konwickiego

Barbara Głębicka-Giza

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Tadeusz Konwicki znany jest jako pisarz i filmowiec, którego twórczość nieodmiennie nawiązuje do Litwy jako miejsca idealnego i na zawsze utraconego. Konwicki jest również scenarzystą i adaptatorem filmowych wersji Doliny Issy Czesława Miłosza, Dziadów Adama Mickiewicza oraz – co u niego zupełnie wyjątkowe – własnej powieści Kronika wypadków miłosnych. Celem artykułu jest analiza zamysłu adaptacyjnego łączącego wymienione filmy w „tryptyk litewski”. Jego istotą jest przełożenie powieści na język i strukturę twórczości Konwickiego, który w ten sposób staje się ich nowym autorem oraz – jako czytelnik i interpretator – także bohaterem. We wszystkich filmach występuje bowiem postać starego „nieznajomego”, którego pamięć organizuje wszystkie wydarzenia. W ten sposób Konwicki duchowo wiąże się z Miłoszem i Mickiewiczem – swoimi dwoma współziomkami. „Litewski tryptyk” jest zatem całością jako emocjonalny portret duchowości autorów, których Litwa ukształtowała i połączyła w duchowy węzeł wiecznych wygnańców.



Słowa kluczowe:

Tadeusz Konwicki, litewski tryptyk, Czesław Miłosz

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-12-31

Cited By / Share

Głębicka-Giza, B. (2003) „„Dolina Issy", „Lawa« i „Kronika wypadków miłosnych». O autorskiej twórczości Tadeusza Konwickiego”, Kwartalnik Filmowy, (44), s. 195–210. doi: 10.36744/kf.3743.

Autorzy

Barbara Głębicka-Giza 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Absolwentka UMCS w Lublinie. W roku 2003 obroniła pracę doktorską pt. Między literaturą a filmem. O scenopisarstwie Tadeusza Konwickiego. Obecnie współ­pracownik Instytutu Kultury Polskiej UW oraz redakcji „Nowych Książek”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Barbara Głębicka-Giza

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.