Muzyka i efekty akustyczne w filmach Andrzeja Wajdy okresu szkoły polskiej
Abstrakt
Celem tekstu Mackiewicza jest określenie znaczenia, jakie dla struktury dzieła filmowego mają muzyka i efekty akustyczne. W pierwszej części tekstu, teoretycznej, autor stara się skodyfikować sądy teoretyków filmu na temat charakteru związków pomiędzy dźwiękiem a obrazem w filmie. Pisze o technikach łączenia obu tych języków, o wpływie dźwięku na proces odbioru dzieła przez widza. Szczególny nacisk kładzie na wyjaśnienie relacji pomiędzy dźwiękiem a projektowaniem przestrzeni w filmie. W drugiej części, historyczno-interpretacyjnej, analizuje warstwę dźwiękową pięciu filmów Andrzeja Wajdy z okresu „szkoły polskiej”. Udowadnia, że w każdym z tych filmów starano się znaleźć artystyczna dominantę organizującą relację dźwięku i obrazu.
Słowa kluczowe:
Andrzej Wajda, polska szkoła filmowa, dźwiękBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Paweł Mackiewiczkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska
Student V roku polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim. Współpracuje z „Odrą”, „Toposem", „Notatnikiem Teatralnym”.
Statystyki
Abstract views: 33PDF downloads: 12
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Paweł Mackiewicz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.