Sonic fiction, czyli o współczesnej audiosferze
Abstrakt
Autorka analizuje współczesną przestrzeń akustyczną, powstałą w wyniku rozwoju mediów elektronicznych; bada akustyczny aspekt nowych cyfrowych środowisk, takich jak cyberprzestrzeń, rzeczywistość wirtualna czy Internet. Ową „przestrzeń akustyczną” czy też audiohiperprzestrzeń odnosi przede wszystkim do elektroakustycznej przestrzeni Internetu, obfitej w żywe strumienie audio-danych, pliki dźwiękowe oraz cały kompleks interaktywnych narzędzi i działań audialnych, a także do twórczości muzycznej, która przez stosowanie elektronicznych technologii buduje wirtualne przestrzenie. Karpa zauważa, że współcześnie muzyka i sztuka dźwięku w ogóle (zwłaszcza elektroniczna) traktowana jest już nie jako środek strukturyzacji czasu, ale przestrzeni. Opisuje nowe formy i zjawiska, jakie pojawiły się pod wpływem rozwoju mediów elektronicznych – dźwiękowe rzeźby, interfejsy oddziałujące z ruchem ciała, hiperinstrumenty, a także nowe techniki i strategie traktowania samego dźwięku – turntablism, scratching, prowokacyjna działalność Plagiatorów i Plunderfoników oparta na „kradzieży” dźwięków już zastanych, muzyka ambient, jungle i hip hop.
Słowa kluczowe:
sonic fiction, audiosfera, nowe mediaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Agnieszka Karpakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Absolwentka kulturoznawstwa-filmoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim. Współpracowała z magazynem „Opcje”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Agnieszka Karpa

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.