Świat karnawału – karnawał świata. Wizja rzeczywistości skarnawalizowanej w filmie Miloša Formana „Amadeusz”
Abstrakt
Według autorki Amadeusz to opowieść o relacji pomiędzy skostniałym, nielogicznym światem a jednostką, która nie mieści się w jego ramach. Sam Mozart swoim sposobem bycia i stosunkiem do artystycznej twórczości wydobywa na jaw i ośmiesza rządzące światem absurdy, wnosi coś, co rozprzestrzeniając się w świecie rozsadza jego strukturę. Atrybutem i znakiem rozpoznawczym Mozarta jest jego śmiech – śmiech ambiwalentny, będący jednocześnie obscenicznym chichotem (to pierwiastek chaosu) i śmiechem Boga (to boski porządek). Jest więc śmiechem karnawałowym, bo z jednej strony neguje to, co niedorzeczne (aspekt negatywny), a z drugiej potwierdza istnienie wyższego porządku (aspekt pozytywny). Staje się w końcu prawdą najwyższą, jest równoznaczny z dostępem do mądrości, objawia się jako element logiczny, komentuje niedorzeczności świata i odsłania absurdalne prawa świata rządzonego konwenansem. Tereszczuk kontrastuje Mozarta z jego zazdrosnym rywalem, Salierim. Podczas gdy ten pierwszy wznosi ze sobą logikę i zasady karnawału, jest błaznem na cesarskim dworze, drugi reprezentuje ład, porządek i konformizm.
Słowa kluczowe:
Miloš Forman, karnawał, śmiechBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Joanna Tereszczukkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Studentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim.
Statystyki
Abstract views: 1PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Joanna Tereszczuk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.