Współczesny konflikt między „sanctum” a „sacrum”, czyli monoteizm w sporze z politeizmem
Jan Andrzej Kłoczowski
kwartalnik.filmowy@ispan.plPapieska Akademia Teologiczna w Krakowie (Polska)
Abstrakt
Autor zwraca uwagę na odnowę myślenia politeistycznego w pewnych nurtach myśli postmodernistycznej. Przytacza tu poglądy niemieckiego postmodernisty Odo Marquarda, który opowiada się za przywróceniem oświeconej polimityczności, gdyż wszelka monomityczność (także monoteizm) prowadzi jego zdaniem do totalitaryzmu, zaprzeczenia wolności. Ojciec Kłoczowski opisuje także ostre spięcie Emmanuela Levinasa z poglądami naukowców i pisarzy głoszących chwałę sacrum m.in. Rudolfa Otto i Mircei Eliadego. Levinas krytykował wszelkie formy religijności, które byłyby różne od biblijnego monoteizmu, a tym samym występował przeciwko kategorii sacrum, której krytykę przeprowadził na płaszczyźnie religijnej i filozoficznej.
Słowa kluczowe:
sacrum, Odo Marquard, Emmanuel Levinas, Rudolf Otto, Mircea EliadeBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Jan Andrzej Kłoczowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Papieska Akademia Teologiczna w Krakowie Polska
Dominikanin, teolog, filozof religii, historyk sztuki, profesor Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Opublikował m.in. Filozoficzny kontekst interpretacji religii w myśli Ludwika Feuerbacha (1979), Wobec wartości (współautor Józef Tischner, ostatnie wydanie 2003).
Statystyki
Abstract views: 5PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Jan Andrzej Kłoczowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.