Dekonstrukcja „Kontraktu rysownika”. Ramowanie ramy
Abstrakt
Estetyka jest dyskursem o ramach – o tym, co jest dziełem, co jego ramą, a co jest zewnętrze wobec nich. Pojęcie ramy to kluczowa kwestia w tekście Magdaleny Strojnej. Powołując się na teorie Kanta i Derridy, autorka analizuje kategorię ramy w kontekście Kontraktu rysownika Petera Greenawaya. Rama staje się nie tylko ramą obrazu, kategorią estetyczną, ale też i filozoficzną, decydującą o statusie dzieła sztuki, sposobie jego istnienia i jego odbiorze przez widza.
Słowa kluczowe:
Peter Greenaway, rama, Immanuel Kant, Jacques DerridaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Magdalena Strojnakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Absolwentka Polonistyki i Historii sztuki na UW.
Statystyki
Abstract views: 28PDF downloads: 12
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Magdalena Strojna

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.