Terminatory i ludzie. Opowieść o pędzie i zatrzymaniu
Magdalena Radkowska
kwartalnik.filmowy@ispan.plInstytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)
Abstrakt
Tekst jest antropologiczną interpretacją trylogii Terminator. Według autorki twórcy serii o terminatorach, co się nigdy nie zatrzymują, i ludziach, których zatrzymać może jedynie amerykański schron przeciwatomowy, nie mieli ambitnych planów wprawienia widzów w zakłopotanie. Nie wymagają od widzów zastanawiania się nad różnicami między człowiekiem a maszyną, bo te są bardzo wyraźne. Chwilami tylko pouczają, że odpowiedzialność za przyszłość tkwi w samych ludziach. Terminator to przede wszystkim kolejny film badający różnicę i ją – inaczej niż jest to np. w Blade Runnerze – potwierdzający. Film, mimo pozornie niehollywoodzkiego zakończenia, jest bardzo optymistyczny, bo nie chodzi o to, żeby wszystko się dobrze skończyło, tylko o to, byśmy spokojnie mogli trwać w naszych myślowych przyzwyczajeniach i schematach.
Słowa kluczowe:
science fiction, technologia, maszynaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Magdalena Radkowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska
Absolwentka KEiAK UW, kończy pracę doktorską w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN pt. Sztuczny człowiek i jego konteksty. Redaktor naczelna magazynu kulturalno-społecznego „(op.cit.,)”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Magdalena Radkowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.