Motyw Wieczerzy Pańskiej w twórczości Ingmara Bergmana
Abstrakt
Ingmar Bergman jest jednym z tych reżyserów, którego szczególnie mocno interesują wielkie zagadnienia egzystencjalne i problematyka religijna. Niewątpliwie znaczenie ma tutaj wychowanie reżysera – był bowiem synem znanego pastora szwedzkiego kościoła państwowego. Paradoksalnie historycy i teoretycy piszący o Bergmanie często pomijają owe wątki. Egil Törnqvist bada motyw Wieczerzy Pańskiej, szczególnie często, choć czasem w zawoalowany sposób pojawiający się w filmach reżysera. Zastanawia się też jak ujawnia i zmienia się stosunek Bergmana do religijności i religii jako takiej.
Słowa kluczowe:
Ingmar Bergman, religia, Wieczerza PańskaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Egil Törnqvistkwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Amsterdam Holandia
Emerytowany professor Studiów Skandynawskich na University of Amsterdam. Opublikował m in. A Drama of Souls: Studies in O'Neill's Super-naturalistic Technique ( 1968), Strindbergian Drama ( 1982), Transposing Drama (1991), Ibsen: A Doll's House (1995), Between Stage and Screen: Ingmar Bergman Directs (1995).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Egil Törnqvist

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.