Motyw Wieczerzy Pańskiej w twórczości Ingmara Bergmana

Egil Törnqvist

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Am­sterdam (Holandia)

Abstrakt

Ingmar Bergman jest jednym z tych reżyserów, którego szczególnie mocno interesują wielkie zagadnienia egzystencjalne i problematyka religijna. Niewątpliwie znaczenie ma tutaj wychowanie reżysera – był bowiem synem znanego pastora szwedzkiego kościoła państwowego. Paradoksalnie historycy i teoretycy piszący o Bergmanie często pomijają owe wątki. Egil Törnqvist bada motyw Wieczerzy Pańskiej, szczególnie często, choć czasem w zawoalowany sposób pojawiający się w filmach reżysera. Zastanawia się też jak ujawnia i zmienia się stosunek Bergmana do religijności i religii jako takiej.



Słowa kluczowe:

Ingmar Bergman, religia, Wieczerza Pańska

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-06-30

Cited By / Share

Törnqvist, E. (2005) „Motyw Wieczerzy Pańskiej w twórczości Ingmara Bergmana”, Kwartalnik Filmowy, (49-50), s. 283–298. doi: 10.36744/kf.3589.

Autorzy

Egil Törnqvist 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Am­sterdam Holandia

Emerytowany professor Studiów Skandynawskich na University of Am­sterdam. Opublikował m in. A Drama of Souls: Studies in O'Neill's Super-naturalistic Techni­que ( 1968), Strindbergian Drama ( 1982), Trans­posing Drama (1991), Ibsen: A Doll's House (1995), Between Stage and Screen: Ingmar Bergman Directs (1995).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Egil Törnqvist

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.