Theo van Gogh
Abstrakt
Autorka dokonuje przeglądu fabuł i założeń estetycznych filmów Theo van Gogha, wskazując na skłonność reżysera do silnego angażowania się w tematykę polityczną. Theo van Gogh, holenderski reżyser-prowokator, został brutalnie zamordowany 2 listopada 2004 roku przez marokańskiego fanatyka religijnego. Van Gogh pełnił w społeczeństwie funkcję błazna, nie bał się wygłaszać wysoce kontrowersyjnych opinii. Pozwalał sobie na „święto głupców”, wolność słowa, brak kategorii, łamanie tabu, mediację. Wierzył w funkcjonalną rolę wypowiedzi. Swych nawet najbardziej obraźliwych kwestii bronił jako istotnych z punktu widzenia komunikacji społecznej. Silne uwikłanie van Gogha w politykę sprawiło jednak, że jego słowa zaczęto odczytywać zbyt dosłownie, pomieszały się reguły gry i punkty odniesienia. Okazało się, że choć role artysty i intelektualisty wydają się powszechnie rozumiane, to jednak w momencie, gdy tematyka ich wypowiedzi dotyka drażliwych kwestii społecznych, zachodzi konflikt znaczeń, a wydźwięk staje się nieostry.
Słowa kluczowe:
Theo Van Gogh, błazen, kino holenderskieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Kinga Jelińska-Manderskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Absolwentka kulturoznawstwa na UW. Publikuje w czasopismach „Lampa”, „Razem”. Obecnie mieszka w Holandii.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Kinga Jelińska-Manders

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.