„Strajk” Siergieja Eisensteina, czyli atrakcyjność ideologii
Abstrakt
Twardosz stara się prześledzić, w jaki sposób w pełnometrażowym debiucie reżyserskim Siergieja Eisensteina Strajk z 1924 roku przejawia się ideologia marksistowska, a przede wszystkim, w jaki sposób determinuje jego kształt formalny. W swoim wywodzie odwołuje się zarówno do sytuacji ówczesnego kina radzieckiego na tle kinematografii światowej, a także do awangardowych kierunków dynamicznie rozwijających się w teatrze i sztukach plastycznych Rosji radzieckiej okresu NEP-u. Autor przygląda się drodze twórczej Eisensteina, a także samej tkance filmu. Analizuje użyte w nim techniki oparte na montażu atrakcji, których celem miało być wywołanie szoku u widza i zburzenie obowiązującej w sztuce iluzyjności.
Słowa kluczowe:
Siergiej Eisenstein, marksizm, montaż atrakcjiBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Jarosław Twardoszkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwent filmoznawstwa UJ. Obronił pracę doktorską poświęcona awangardowym formom narracji filmowej. Obecnie pracownik dydaktyczny Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Jarosław Twardosz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.