Społeczne szkodniki. Filmowe portrety współczesnej młodzieży japońskiej
Abstrakt
Autorka dostrzega analogię między wyraźnie zarysowaną obecnością filmów o młodzieży we współczesnym kinem japońskim a kinematografią lat 50. i 60., podkreślając jednak, że obecny rozkwit filmów tego typu ma inny charakter, gdyż trudno go traktować w kategoriach spójnego nurtu. Filmy te przemawiają różnymi językami, tworzą je reżyserzy różnych pokoleń nie powiązani ze sobą deklaracjami czy programami. Wspólne dla tych filmów jest przekonanie, że młody człowiek jest najodpowiedniejszym medium do wyrażania krytycznej opinii na temat rzeczywistości, gdyż sytuacja kryzysowa trwająca w Japonii od początku lat 90. najmocniej odbija się na młodym pokoleniu. Brak obiecujących perspektyw przy dobrej sytuacji materialnej pozbawia młodych Japończyków motywacji do działania i utraty celów życiowych. Manifestem niezgody na rzeczywistość jest więc bierność. Zdecydowana większość współczesnych japońskich bohaterów filmowych jest outsiderami.
Słowa kluczowe:
młodzież, outsider, kino japońskieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Joanna Maziakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Studentka filmoznawstwa w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ.
Statystyki
Abstract views: 2PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Joanna Mazia

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.