Dzielni Czesi i szarmanccy Polacy. Wojenni sprzymierzeńcy w filmie
Abstrakt
W eseju tym autor przedstawia brytyjskie filmy z okresu II wojny światowej, które podejmują kwestię oporu wobec najeźdźcy nazistowskiego we Wschodniej Europie po 1940 roku, szczególnie w Czechosłowacji i Polsce. Dla celów propagandowych filmy te były nieocenione. Po pierwsze pokazywały Brytyjczykom, że nawet w przypadku upadku Europy nie byli sami – opór wobec nazistów nadal trwał w okupowanych krajach. Po drugie, motywowały Brytanię do jeszcze większych wysiłków, by uniknęli losu innych narodów europejskich. Ponadto służyły do podniesienia morale tych polskich i czeskich żołnierzy na wygnaniu w Wielkiej Brytanii. Filmy te jednak tuszowały napięcia, jakie musiały narosnąć między rządem na emigracji a Brytyjczykami. Nie jest niespodzianką, że w kinie wojennym były one ignorowane; warto jednak zauważyć, że przedstawiano je jako marginalne również w późniejszych produkcjach, takich jak O jeden most za daleko (1977) Richarda Attenborough czy Ciemnoniebieski świat (2001) Jana Sveraka. Nie mniej jednak, filmy opowiadające o okupowanej Europie do pewnego stopnia pomogły przełamać tradycyjną zaściankowość ludności brytyjskiej, a ich efektem było zakorzenienie pozytywnego wizerunku Europejczyków w kinie brytyjskim.
Słowa kluczowe:
II wojna światowa, Richard Attenbrough, Jan SverakBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Michael Pariskwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire Wielka Brytania
Profesor historii współczesnej na University of Central Lancashire. Opublikował m.in. Warrior Nation: Images of War in British Popular Culture (2002) oraz Over the Top: The Great War and Juvenile Fiction in Britain (2004).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Michael Paris

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.