Ostatnie wyjście „uchodźcy przez pomyłkę” z Europy Wschodniej. Kino na prawach gościnności i przedstawienia
Katarzyna Murawska-Muthesius
kwartalnik.filmowy@ispan.plBirkbeck, Uniwersytet Londyński (Wielka Brytania)
Abstrakt
Autorka, przyjmując za punkt wyjścia dekonstrukcję warunków gościnności Jacques’a Derridy i jej „kłopotliwej analogii” do wrogości (gra słów: „hospitality” – „hostility”) twierdzi, że „kino z akcentem” (‘cinema with an accent’), tworzone przez reżyserów na emigracji, pomaga rozszerzyć badania nad ontologią gościnności, ujawniając jej powiązania z przedstawieniem. Artykuł proponuje rozszerzyć refleksję Derridy dotyczącą gościnności poza tragedię uchodźców uciekających przed prześladowaniem i głodem oraz zastosować ją do „zwykłych” gości z Europy Wschodniej, kierujących się raczej potrzebami emocjonalnymi niż politycznymi czy ekonomicznymi. Film Pawła Pawlikowskiego Ostatnie wyjście rozważa się tu jako zdecydowane wkroczenie na pole bitwy przedstawienia, obnażające powszechne reżimy „światowości” (‘worlding’) i „płciowości” (‘gendering’) kobiety gościa/imigranta ze Wschodniej Europy, przekraczającej próg Lepszego Świata. „Różność” bohaterki leży w jej rosyjskości i, co za tym idzie, dostępne dla niej pakty gościnności zakładają podległość wzorcom przedstawienia ustanowionym przez gospodarza, to jest zgodę na (nieprawdziwą) rolę osoby szukającej azylu i późniejsze jej poddanie się procesowi seksualizacji w obozie dla uchodźców.
Słowa kluczowe:
Jacques Derrida, Paweł Pawlikowski, gościnnośćBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Katarzyna Murawska-Muthesiuskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Birkbeck, Uniwersytet Londyński Wielka Brytania
Wcześniej kurator w Muzeum Narodowym w Warszawie, uczy metodologii historii sztuki w Birkbeck College, na Uniwersytecie Londyńskim na wydziale kształcenia ustawicznego. Redagowała między innymi Borders in Art: Revisiting Kunstgeographie(Warszawa, 2000). Jest jednym z założycieli międzynarodowego rocznika Blok: Międzynarodowe pismo poświęcone kulturze stalinowskiej i poststalinowskiej (Bydgoszcz, 2002). Przygotowuje książkę East/West (division: the Politics of Cold War Visuality.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Katarzyna Murawska-Muthesius

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.