Podróże Pawła Pawlikowskiego: telewizja, kino i kinestetyka
Abstrakt
Ostrowska ukazuje pewne stałe elementy warsztatu Pawła Pawlikowskiego jako dokumentalisty, reżysera telewizyjnego i twórcy filmów fabularnych – elementy tworzące zręby nowych estetyk, które nie są ani czysto telewizyjne, ani czysto kinowe. Autorka zauważa, że warunki, w których pracują współcześni filmowcy, a zwłaszcza wieloaspektowy wpływ telewizji na ich utwory, generują nowe formy audiowizualne, które można nazwać „kinestetyką”, a w ślad za tym – samych filmowców nazwać mianem „kinestetów”. Ostrowska podkreśla, że dzieła Pawlikowskiego karmią się sobą nawzajem, niejako są ze sobą w dialogu, ponieważ jego dokumenty i fabuły telewizyjne ustawicznie odsyłają do tradycji kinowej.
Słowa kluczowe:
Paweł Pawlikowski, kinestetyka, BBCBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Dorota Ostrowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Edynburski Wielka Brytania
Wykłada film na Uniwersytecie Edynburskim. Interesuje się współczesnym filmem europejskim i azjatyckim, związkami pomiędzy kinem i telewizja, a także funkcjonowaniem globalnego przemysłu filmowego. Przygotowuje książkę European Cinemas in the TV Age, która będzie opublikowana w 2006 roku przez Edinburgh University Press.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Dorota Ostrowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.