Niesłyszane melodie? Krytyka psychoanalitycznej teorii muzyki filmowej

Jeff Smith

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Waszyngtona w St. Louis (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Smith rozważa silnie zarysowany w teorii muzyki filmowej spór między teoretykami zakorzenionymi w psychoanalizie a kognitywistami dotyczący kwestii „niesłyszalności” muzyki filmowej. Podczas kiedy podejście badaczy z pierwszego obozu mogłoby zmieścić się w stwierdzeniu, że „dobra muzyka filmowa to taka, której nie słychać”, a tym samym, że zwrócenie przez widza uwagi na muzykę w filmie zakłóca odbiór samego filmu, kognitywiści uważają taki sąd za przesadny i dowodzą, iż widz najczęściej jest zupełnie świadomy owej muzyki i jej funkcji narracyjnych. Owo zagadnienie Smith opisuje przez zanalizowanie kompozycji Franza Waxmana oraz melodii Fascination w filmie Miłość po południu Billy’ego Wildera.

  • Tekst jest tłumaczeniem rozdziału Unheard Melodies? A Critique of Psychoanalitic Theories of Film Music z antologii Post-Theory: Reconstructing Film Studies, red. David Bordwell, Noël Carroll, University of Wisconsin Press, Madison 1996. © 1996 by University of Wisconsin Press.

Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.



Słowa kluczowe:

muzyka filmowa, psychoanaliza, kognitywizm

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-12-31

Cited By / Share

Smith, J. (2003) „Niesłyszane melodie? Krytyka psychoanalitycznej teorii muzyki filmowej”, Kwartalnik Filmowy, (44), s. 57–75. doi: 10.36744/kf.3495.

Autorzy

Jeff Smith 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Waszyngtona w St. Louis Stany Zjednoczone

Profesor na wydziale Film and Media Studies na Uniwersytecie Waszyngtona w St. Louis. Autor The Sounds of Commerce: Marketing Popular Film Music. Publikował m.in w: „Cinema Journal”, „The Velvet Light Trap”, „Film Quarterly”, a także w antologii Post-Theory: Reconstructing Film Studies. Grywa jako taper podczas uniwersyteckich projekcji filmów niemych.



Statystyki

Abstract views: 3


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Jeff Smith

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.