Rozszerzone spojrzenie w zawężonej przestrzeni. Kieślowski i kwestia transcendencji
Vivian Sobchack
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet Kalifornijski w Los Angeles (Stany Zjednoczone)
Abstrakt
Wykorzystując myśli Claude’a Lévi-Straussa oraz filozoficzne teorie spojrzenia Jacques’a Lacana i Keiji Nishitaniego, autorka bada sposoby rozszerzania przestrzeni pola wizualnego stosowane przez Krzysztofa Kieślowskiego, głównie w pierwszej części cyklu Dekalog. Według autorki w filmie tym reżyser, przy całym swym realizmie i racjonalności w postrzeganiu świata, wszczepia weń jednak elementy irracjonalności, objawiające się w logicznej przypadkowości i emocjonalnym niepokoju. Sobchack analizuje sposoby nadawania przedmiotom nie tylko autonomii, ale i mocy znaczenia oraz nadawania znaczeń. Idąc za Lacanem, autorka twierdzi, że przedmioty u Kieślowskiego mają swoje własne, złowieszcze spojrzenie i pole wizualne, którym negują i zastępują nasze, ludzkie. Spojrzenie człowieka zostaje zdecentralizowane, a pole wizualne – pozbawione antropocentrycznego charakteru. Tym samym tracimy władzę nad własnym spojrzeniem, a więc zostajemy pozbawieni złudzeń co do pełnej kontroli nad naszą egzystencją i otaczającym nas światem.
- Tekst jest tłumaczeniem artykułu przygotowanego na podstawie referatu wygłoszonego na konferencji „The Laws, Love, and Luck of Krzysztof Kieślowski” (21-22.04.2001, Uniwersytet Kalifornijski w Los Angeles).
Słowa kluczowe:
Krzysztof Kieślowski, spojrzenie, przestrzeń, transcendencjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Vivian Sobchackkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kalifornijski w Los Angeles Stany Zjednoczone
Profesor w School of Theatre, Film and Television na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles i na Southern Illinois University w Carbondale (USA). Zajmuje się m.in. teorią mediów w kontekście filozoficznym i fenomenologicznym. Prezes Towarzystwa Badań Filmoznawczych. Wydała m.in. The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience (1992) oraz Screening Space: The American Science Fiction Film (1987).
Statystyki
Abstract views: 6PDF downloads: 1
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Vivian Sobchack

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.