Kilka uwag na temat kina i chrześcijaństwa

Olivier Clément

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut św. Sergiusza (Francja)

Abstrakt

Clément zastanawia się nad obliczem i funkcją kina we współczesnym świecie, nad obecnością ducha chrześcijaństwa w kinie. Postuluje też nowe spojrzenie i nowy, ewangelizujący sposób traktowania filmu. Według niego kino jest liturgią cywilizacji planetarnej, jest językiem metaplanetarnym, który może kreować wspólnotę poza językiem. Działa przede wszystkim na emocjonalność człowieka, sztuką imaginacji, która pasywnie pogrąża nas w pozbawionym znaków orientacyjnych oceanie psychiki. Może odrealniać świat, zastępując rzeczywistość wizją. Potrafi też jednak kwestionować podstawowe zasady moralne, banalizować seks i śmierć, nie tyle redukować je, ile nihilistycznie łączyć ze sobą. Postuluje więc przerwanie lunatyzmu przez pogłębienie trwogi i zdumienia, pobudzenie tęsknoty za pięknem wspólnoty. Mówi, że jarmarczny akademizm typowy dla tematu chrześcijaństwa zastąpić trzeba odwagą i wolnością tworzenia. Według Clémenta ewangelizować i odnawiać wyobraźnię chrześcijańską można jedynie przez pójście drogą, którą nazywa drogą „dostojewską”: trzeba przemieniać „smutek śmierci” w „smutek Boga”.

  • Tekst jest tłumaczeniem artykułu Oliviera Clémenta Notes sur le cinéma et le christianisme. Pierwodruk w: „Contacts. Revue Française de l’Orthodoxie” 2001, nr 194, s. 166-172. © 2001 by Contacts. Revue Française de l’Orthodoxie.


Słowa kluczowe:

chrześcijaństwo, kino, ewangelizacja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-03-31

Cited By / Share

Clément, O. (2004) „Kilka uwag na temat kina i chrześcijaństwa”, Kwartalnik Filmowy, (45), s. 36–40. doi: 10.36744/kf.3487.

Autorzy

Olivier Clément 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut św. Sergiusza Francja

Pisarz i prawosławny teolog, wykłada w Instytucie św. Sergiusza w Paryżu. Autor książek Taizé: A Meaning to Life oraz The Church of Orthodoxy (Religions of Humanity).



Statystyki

Abstract views: 5
PDF downloads: 1


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Olivier Clément

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.