Tapeta z widokiem. Barton Fink jako adept i prekursor
Abstrakt
Stroiński przedstawia nowe odczytanie Bartona Finka (1991) braci Coen, polemiczne wobec ponowoczesnej perspektywy intertekstualnej. Kluczem do lektury filmu jest dla Stroińskiego pojęcie podmiotowości autokreatywnej, które postmodernizm odsyła do lamusa jako przeżytek modernizmu, a które z zapałem ożywia w swoich pracach Agata Bielik-Robson. W ujęciu „niepodmiotoburczym” (określenie Adama Lipszyca) Barton Fink jawi się jako twórca in progress, którego droga rozwoju koresponduje z poetycką Bildung ukazaną przez Harolda Blooma w Lęku przed wpływem. Autokreacja podmiotu, czyli pasmo samoprzemian, prowadzi do ambiwalentnego finału, gdzie z konieczności traci się, jednocześnie zyskując. W opisie ostatniego etapu twórczej Bildung odchodzi Stroiński od „gnostyckiej” interpretacji Blooma, który jeśli przewiduje jakieś końcowe „zawieszenie broni” i spełnienie, to tylko chwilowe i niepewne. Stroiński, idąc za intuicją Christophera Lascha, dostrzega możliwość trwałego „rozejmu” w fortunnej wymianie pokoleniowej.
Słowa kluczowe:
bracia Coen, podmiotowość, Christopher LaschBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Maciej Stroińskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Student filmoznawstwa w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ; współpracownik „Witryny Czasopism”. Przygotowuje pracę magisterską poświęconą podmiotowości autokreatywnej.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Maciej Stroiński

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.