Tapeta z widokiem. Barton Fink jako adept i prekursor

Maciej Stroiński

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Stroiński przedstawia nowe odczytanie Bartona Finka (1991) braci Coen, polemiczne wobec ponowoczesnej perspektywy intertekstualnej. Kluczem do lektury filmu jest dla Stroińskiego pojęcie podmiotowości autokreatywnej, które postmodernizm odsyła do lamusa jako przeżytek modernizmu, a które z zapałem ożywia w swoich pracach Agata Bielik-Robson. W ujęciu „niepodmiotoburczym” (określenie Adama Lipszyca) Barton Fink jawi się jako twórca in progress, którego droga rozwoju koresponduje z poetycką Bildung ukazaną przez Harolda Blooma w Lęku przed wpływem. Autokreacja podmiotu, czyli pasmo samoprzemian, prowadzi do ambiwalentnego finału, gdzie z konieczności traci się, jednocześnie zyskując. W opisie ostatniego etapu twórczej Bildung odchodzi Stroiński od „gnostyckiej” interpretacji Blooma, który jeśli przewiduje jakieś końcowe „zawieszenie broni” i spełnienie, to tylko chwilowe i niepewne. Stroiński, idąc za intuicją Christophera Lascha, dostrzega możliwość trwałego „rozejmu” w fortunnej wymianie pokoleniowej.



Słowa kluczowe:

bracia Coen, podmiotowość, Christopher Lasch

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-09-30

Cited By / Share

Stroiński, M. (2007) „Tapeta z widokiem. Barton Fink jako adept i prekursor”, Kwartalnik Filmowy, (59), s. 100–112. doi: 10.36744/kf.3443.

Autorzy

Maciej Stroiński 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Student filmoznawstwa w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ; współpracownik „Witryny Czasopism”. Przygo­towuje pracę magisterską poświęconą podmiotowości autokreatywnej.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Maciej Stroiński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.