Tativille

Józef Gębski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny (Polska)

Abstrakt

Jacques Tati był prawdziwą instytucją, mistrzem francuskiej komedii. A jednak jego artystyczne losy nie były wcale zabawne. Niesiony pewnością siebie po wielkich sukcesach swoich wcześniejszych filmów zdecydował się zrealizować wizjonerskie dzieło, Playtime. Dzieło, które okazało się klęską finansową i zdecydowało o bankructwie reżysera. Gębski w swoim tekście składa hołd wielkiemu artyście. Opisuje jego filmową drogę, ale też analizuje jego metodę twórczą, „przepis” Tatiego na komedię, która rozgrywa się nie w misternie budowanych dialogach, ale w prostocie i w gagach. A gag Tatiego to konstrukcja, rodzaj gry intelektualnej. Opiera się na znajomości zasad ludzkiego postępowania – artysta, jak sam wspominał, uwielbiał obserwować ludzi, ich mimowolne zachowania w najbardziej codziennych sytuacjach. Jego komedie są znakiem czasu, ale też mocnym autorskim zapisem, bez którego francuska kinematografia nie mogłaby się obyć.



Słowa kluczowe:

Jacques Tati, komedia, kino francuskie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-12-31

Cited By / Share

Gębski, J. (2006) „Tativille”, Kwartalnik Filmowy, (56), s. 120–132. doi: 10.36744/kf.3364.

Autorzy

Józef Gębski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska

Reżyser, absolwent historii sztuki UW; założyciel i dyrektor Akademii Filmu i Telewizji działającej w Warszawie od roku 1998.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Józef Gębski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.