„Carry On” za granicą

John Bannister

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire (Wielka Brytania)

Abstrakt

Filmy z cyklu Carry On przesyca tak swoiście brytyjskie poczucie humoru, że nawet za granicą reklamuje się je jako kwintesencję czegoś najbardziej brytyjskiego. Nie są jednak przykładem hermetycznych tekstów zrozumiałych i popularnego tylko w Wielkiej Brytanii. Wręcz przeciwnie, cykl ten zdobył sobie ogromną popularność na całym świecie. Bannister zastanawia się nad fenomenem Carry On. Odsłania też prosty mechanizm komizmu serii: jej humor ów znamionują dwa zasadnicze aspekty, decydujące o jego chwytliwości: bufonada w warstwie wizualnej i dziecinna obsceniczność w warstwie słownej. Analizuje też ich społeczny aspekt – sposób, w jaki odzwierciedlają frustracje i spojrzenie na świat klasy robotniczej. Idąc jeszcze dalej, twierdzi, że jeśli rodowód komedii Carry On sięga poza świat osławionych pocztówek McGilla do satyry menippejskiej, zaś tradycja jej bohaterów poza gatunek nowoczesnej karykatury do świata karnawałowych frantów średniowiecza, wówczas ukryty za komizmem tych filmów sens społeczny ma charakter nie czysto brytyjski, lecz przynależy do wielu innych kultur.



Słowa kluczowe:

kino brytyjskie, humor, klasa robotnicza

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-12-31

Cited By / Share

Bannister, J. (2006) „«Carry On» za granicą”, Kwartalnik Filmowy, (56), s. 107–119. doi: 10.36744/kf.3363.

Autorzy

John Bannister 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire Wielka Brytania

Ukończył studia na kie­runku filmu i mediów na University of Central Lancashire.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 John Bannister

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.