Rozdziały z życia Don Kici, czyli tworzenie tożsamości narracyjnej na przykładzie filmu Neila Jordana „Śniadanie na Plutonie”
Abstrakt
Autorka dokonuje analizy tożsamości narracyjnej, sposobu jej tworzenia oraz poznawania przy jej pomocy rzeczywistości na przykładzie filmu Śniadanie na Plutonie. Bohater filmu – transwestyta Patrick „Kicia” Braden – tworzy skrypt i realizuje przy jego pomocy wyobrażeniowy scenariusz. Zamiast jednak podporządkować się normom społecznym, wybiera nonkonformistyczne poszukiwania miejsca w życiu oraz miłości i dojrzewania do niej. Wydarzenia są przedstawione widzowi jako podzielona na rozdziały powieść. Subiektywna narracja filmu przedstawia te fragmenty rzeczywistości, które odegrały istotną rolę w tworzeniu tożsamości bohatera. Ulega ona przemianie w czasie budowania narracji. Bohater, decydując się na budowanie/odkrywanie własnej tożsamości, skazany jest na wykluczenie z reszty społeczeństwa. Tworząc tożsamość, konstruuje jednocześnie enklawę dla odmieńców, dociera do planety Pluton, gdzie znajduje upragnioną miłość i rodzinę.
Słowa kluczowe:
Neil Jordan, queer, transwestytyzm, genderBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Dobromiła Gołębiakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim (kierunek wiodący: kulturoznawstwo, specjalizacja: filmoznawstwo). Publikowała w „Melee”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Dobromiła Gołębiak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.