„Desperate Housewives”, czyli drag queen show na amerykańskich przedmieściach
Abstrakt
Artykuł jest analizą amerykańskiego serialu Desperate Housewives przeprowadzoną przez pryzmat teorii gender i queer. W artykule autorka przygląda się temu, w jaki sposób konstruowany jest obraz płci głównych bohaterek serialu i zadaje sobie pytanie czy mainstreamowy gatunek, jakim jest serial telewizyjny może nieść ze sobą treści wywrotowe, podważające kulturowe obrazy płci. Serial Desperate Housewives staje się wiec pretekstem do rozważań, zarówno na temat konstrukcji obrazów płci, jak i na temat potencjalnej subwersywności tekstów kultury popularnej. Autorka posługuje się koncepcjami teoretycznymi zaczerpniętymi m.in. z tekstów Judith Butler i Susan Sontag.
Słowa kluczowe:
gender, queer, Judith Butler, Susan Sontag, serial amerykańskiBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Magda Szcześniakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Absolwentka Kolegium MISH w Warszawie. Rozpoczyna studia doktoranckie w Instytucie Kultury Polskiej UW. Interesuje się marginalnymi gatunkami filmowymi, studiami gender i queer oraz studiami nad współczesną kulturą wizualną.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Magda Szcześniak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.