Tożsamość stepowa

Katarzyna Gąsior

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Tekst analizuje film Urga (1991) Nikity Michałkowa pod kątem ukazania w nim kultury mongolskich nomadów. Wstępem do rozważań nad dziełem filmowym jest krótkie wprowadzenie w mongolską mitologię i historię. Dalej następuje dokładny, chronologiczny opis poszczególnych scen, akcentujący elementy kultury Mongołów budujące ich tożsamość. Tekst kończy się optymistyczną na przekór zakończeniu filmu diagnozą, że kultura mongolska ma szanse przetrwać czas niepokoju i zmian poprzez swoje duże zdolności adaptacyjne, wpisany w jej historię brak przywiązania do stałości oraz istnienie samowystarczalnych wspólnot rodzinnych żyjących wciąż w zgodzie z rytmem surowej natury stepu.



Słowa kluczowe:

Nikita Michałkow, kultura mongolska, mniejszości etniczne

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-09-30

Cited By / Share

Gąsior, K. (2008) „Tożsamość stepowa”, Kwartalnik Filmowy, (62-63), s. 103–118. doi: 10.36744/kf.3233.

Autorzy

Katarzyna Gąsior 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. W kręgu jej zainteresowań znajdują się kultury Da­lekiego Wschodu oraz Koła Podbiegunowego.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Katarzyna Gąsior

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.