Lacan, Žižek i Foucault oglądają „Skazanego na śmierć”. Próba (psycho)analizy serialu

Jacek Kozłowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Gdzie tkwią korzenie popularności amerykańskiego serialu Skazany na śmierć? Esej ten odpowiada na to pytanie odwołując się do myśli Michela Foucaulta oraz filozofii filmu uprawianej przez Slavoja Žižka. Skazany na śmierć analizowany jest tu – zgodnie z mottem Žižka – jako fikcja bardziej rzeczywista od rzeczywistości. Przyjęcie powyższego założenia pozwala na odczytanie struktury fabularnej serialu jako poręcznej ilustracji mechanizmów rządzących podświadomością według psychoanalizy lacanowskiej. Ponadto rozpoznania z porządku psychoanalizy są tu zestawione z historią narodzin więzienia opisaną przez Foucaulta w książce Nadzorować i karać. W tym kontekście Skazany na śmierć jest odczytywany jako globalna fantazja o możliwości ucieczki jednostki z systemu władzy panoptycznej ku wolności niemożliwej. Na drodze analizy dwie możliwości lektury Skazanego na śmierć – lacanowska i foucaultowska – okazują się komplementarne. Ideologiczne korzenie popularności serialu zostają dzięki nim rozpoznane zarówno na poziomie makro (mechanizmy rządzące kulturą) jak i mikro (mechanizmy rządzące podświadomością).



Słowa kluczowe:

psychoanaliza, serial, Michel Foucault, Jacques Lacan, Slavoj Žižek

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-12-31

Cited By / Share

Kozłowski, J. (2008) „Lacan, Žižek i Foucault oglądają «Skazanego na śmierć». Próba (psycho)analizy serialu”, Kwartalnik Filmowy, (64), s. 131–146. doi: 10.36744/kf.3201.

Autorzy

Jacek Kozłowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Student w Instytucie Kultury Polskiej UW. Scenarzysta kabaretu politycznego Rozmowy w tłoku. Laureat drugie­go miejsca w konkursie Kultura popularna w Polsce za esej antropologiczny „Matka Loska działająca”. Zajmuje siej interpretowaniem zja­wisk kultury popularnej przez pryzmat psycho­analizy.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Jacek Kozłowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.