Od Brechta do Jelinek. Michael Haneke – antyspektakularna trauma Realnego
Abstrakt
Artykuł jest próbą ukazania filmowej twórczości Michaela Hanekego w perspektywie hermeneutycznego myślenia post-teoretycznego, a jednocześnie próbą potraktowania go jako kina politycznego (to idea przewodnia filmu). Odnosząc się do teorii Slavoja Žižka (a więc pośrednio również do psychoanalizy Jacques’a Lacana), a przede wszystkim do lewicowego filmoznawczego myślenia Todda McGowana, jak również do francuskiej Nowej Fali filmowej, kina Michelangela Antonioniego, a nawet teatralnych koncepcji Bertolta Brechta, autorka stara się ukazać Hanekego nie jako twórcę „ruchomych obrazów” składających się na fikcyjne opowiastki filmowe, lecz jako autora filmowych traktatów, które kontestują wszelkie obrazy, przedstawienia rzeczywistości, a w ostatecznym rozrachunku również i (nie)porządek panujący w świecie „realnym”. Co jest Realne? W co wierzyć? To pytania kluczowe w twórczości Hanekego, którą Autorka poddaje (psycho)analizie i interpretacji.
Słowa kluczowe:
Michael Haneke, Jacques Lacan, psychoanaliza, RealneBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Emilia Walczakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Absolwentka kulturoznawstwa UAM w Poznaniu. Współred. Krytyczny Magazyn Internetowy „verte”; współpracuje ze stroną; „Mroczna Środkowo-Wschodnia Europa” oraz z serwisem „Pro Arte”. Publikuje na stronie internetowej „Panoramy Kultur”, portalu Niekultura.pl, wortalu społeczno-kulturalnym getOnline.pl, „Gazecie Wyborczej” i kwartalniku „Kultura miasta. Miasto w kulturze”. Twórczyni strony internetowej konwicki.art.pl.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Emilia Walczak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.