Obraz Jezusa Chrystusa w filmach Andrieja Tarkowskiego

Igor Jewłampijew

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Petersburski Uniwersytet Państwowy (Federacja Rosyjska)

Abstrakt

W Andrieju Rublowie Tarkowski opisuje sytuację człowieka w świecie. Twórca ten jest przekonany, że źródłem destrukcyjnych i kreacyjnych sił istnienia jest właśnie człowiek. Źródło zła ujawnia się w każdym człowieku w jego pragnieniu izolacji i dominacji nad otoczeniem i innymi ludźmi. Ale istota ludzka jest także źródłem bliźniaczych sił dobra, które dają moc zmiany świata, czynienia go lepszym i bardziej harmonijnym. Tarkowski uważa, że najważniejszą z tych sił jest miłość. A jej najwyższym przykładem jest Jezus Chrystus, który poświęca siebie dla ludzkości – a miłość może zmieniać świat tylko w akcie samopoświęcenia. W Stalkerze reżyser sugeruje, że istnieje możliwość istnienia związków, relacji międzyludzkich, które będą się różnić od tych dominujących w naszej cywilizacji. Trzech bohaterów – Stalker, Pisarz i Profesor – ruszają do Strefy, tajemniczego miejsca nawiedzanego kiedyś przez przybyszy z kosmosu. Bohaterowie chcą dotrzeć do „pokoju pragnień”, w którym spełniają się najskrytsze marzenia. Rozumiemy, że Stalker prowadzi ludzi do Strefy, by znaleźć wśród nich tego, który będzie mógł stać się jego „uczniem”, stalkerem, takim jak on, który na nowo zbuduje relacje ze światem. W efekcie tej „podróży” Pisarz uświadamia sobie znaczenie Strefy w życiu człowieka. Gotów jest odrzucić niezależność swego „Ja”, poddać się istnieniu dla zbawienia, by zapobiec apokalipsie świata. W artystycznym świecie późnych filmów Tarkowskiego Pisarz jest „nowym” Jezusem Chrystusem.

  • Tekst jest tłumaczeniem artykułu opublikowanego w zbiorze Simwoły, obrazy, stereotipy: chudożestwiennyj i esteticzeskij opyt – Meżdunarodnyje cztenija po teorii, istorii i fiłosofii kultury, red. L. Moriewa, zeszyt 9, Eidos, Sankt Petersburg 2000.

W załączonym pliku PDF omyłkowo podano nazwisko Katarzyny Koschany jako współtłumaczki tekstu. Artykuł wraz z Rafałem Koschanym przetłumaczyła Dorota Jewdokimow.



Słowa kluczowe:

Andriej Tarkowski, Jezus Chrystus, samopoświęcenie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-12-31

Cited By / Share

Jewłampijew, I. (2008) „Obraz Jezusa Chrystusa w filmach Andrieja Tarkowskiego”, Kwartalnik Filmowy, (64), s. 57–67. doi: 10.36744/kf.3190.

Autorzy

Igor Jewłampijew 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Petersburski Uniwersytet Państwowy Federacja Rosyjska

Filozof, wykładow­ca Instytutu Filozofii Uniwersytetu w Sankt Petersburgu; specjalista w zakresie historii filozofii i kultury rosyjskiej. W swoich pracach podejmuje problematykę rosyjskiej filozofii XIX i XX wieku w kontekście ogólnoeuropej­skiego procesu historyczno-filozoficznego. Podsumowanie jego wieloletnich badań stanowi mo­nografia Istoria russkoj mietafiziki w XIX-XX wiekach. Russkaja fiłosofija w poiskach Absoliuta (t. I-II, 2000). Jest au­torem książki Chudożiestwiennaja fiłosofija An­drieja Tarkowskogo (2001; książka została przetłumaczona na kilka języków, trwają prace nad tłumaczeniem polskim).



Statystyki

Abstract views: 12
PDF downloads: 4


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Igor Jewłampijew

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.