Aura widziana na nowo. Benjamin i współczesna kultura wizualna
Abstrakt
Koepnick na nowo analizuje koncepcje Waltera Benjamina dotyczące sztuki auratycznej i postauratycznej (sformułowane w słynnym eseju o dziele sztuki w dobie możliwości reprodukcji technicznej). Autor twierdzi, że pojęć tych nie można dziś bezkrytycznie stosować w odniesieniu do współczesnej, postmodernistycznej kultury. Rzeczywistość opisana przez Benjamina w latach 30. wydaje się całkiem odmienna od tej, której doświadczaliśmy pod koniec wieku XX. Kultura postmodernistyczna, w której tak ważne jest doświadczenie wizualne, z tak licznymi i różnorodnymi formami obcowania z wizualnością, z oderwaniem patrzącego od konkretnej przestrzeni i czasu, musi być analizowana z nowej perspektywy. Koepnick zaznacza, że Benjaminowskie tezy dotyczące estetyzacji polityki i jej związków z faszyzmem straciły na aktualności w postfordystycznym społeczeństwie i jego kulturowym środowisku. Wykorzystując teorie Theodora Adorna, Patrice Petro i Miriam Hansen, a także analizując projekt Wrapped Reichstag autorstwa Christo, Kopenick krytykuje pewne punkty teorii Benjamina. Zarazem jednak stara się odpowiedzieć na pytanie, co dziś można zachować z myśli Benjamina (oraz Adorna), co sprawdziłoby się w nowych czasach, w nowych, postmodernistycznych warunkach.
- Tekst jest tłumaczeniem jednego z rozdziałów (zatytułowanego Aura Reconsidered: Benjamin and Contemporary Visual Culture) z antologii Benjamin’s Ghosts: Interventions in Contemporary Literary and Cultural Theory, red. Gerhard Richter, Stanford University Press, Stanford 2002. Pierwodruk (pod tytułem Benjamin‘s Actuality) ukazał się w książce Lutza Koepnicka Walter Benjamin and the Aesthetics of Power, University of Nebraska Press, Lincoln – London 1999. © 1999 by University of Nebraska Press.
Słowa kluczowe:
aura, wizualność, Walter Benjamin, Theodor W. Adorno, ChristoBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Lutz Koepnickkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Waszyngtona w St. Louis Stany Zjednoczone
Profesor germanistyki, filmu i badań nad mediami w Washington University w St. Louis. Opublikował szereg prac na temat filmu niemieckiego, kultury wizualnej i literatury, sztuk medialnych i estetyki, a także z dziedziny teorii krytyki i polityki kulturalnej. Autor książek: Framing Attention: Windows on Modern German Culture (2007); The Dark Mirror: German Cinema between Hitler and Hollywood (2002); Walter Benjamin and the Aesthetics of Power (1999); Nothungs Modernität: Wagners Ring und die Poesie der Politik im neunzehnten Jahrhundert (1994).
Statystyki
Abstract views: 6PDF downloads: 1
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Lutz KoepnickAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.