Zabójstwo Aldo Moro według Marco Bellocchia, czyli o kontestacyjnych pragnieniach i złudzeniach („Witaj, nocy”)

Anna Miller

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Anna Miller analizuje film Marco Bellocchia Witaj, nocy, który podejmuje temat najbardziej wstrząsającej zbrodni politycznej w dziejach powojennej Republiki Włoskiej: dokonanego w 1978 r. przez Czerwone Brygady porwania oraz zabójstwa Aldo Moro, wielokrotnego premiera Italii i ówczesnego lidera Partii Chrześcijańsko-Demokratycznej. Dzieło Bellocchia, okrzykniętego w pierwszej połowie lat 60. za sprawą swego debiutu Pięści w kieszeni (I pugni nel tasca, 1965) prekursorem „kina kontestacji”, będąc medialną rekonstrukcją oraz fabularyzacją tragicznego epizodu z 1978 r., stanowi jednocześnie swoistą refleksję nad „klęską utopii” oraz próbę rozliczenia się reżysera z bliskimi mu niegdyś lewackimi poglądami. Światopoglądowy aspekt filmu – głos sprzeciwu wobec wszelkiego fanatyzmu politycznego – współistnieje tu z tonem osobistym, który podkreśla zamieszczona dedykacja „mojemu ojcu” otwierająca film. Ów swoisty „dwugłos” jest – zdaniem Miller – podkreślany przez poetykę filmu, nieustannie oscylującą między realizmem a oniryzmem.


Słowa kluczowe:

Marco Bellocchio, Aldo Moro, kino kontestacji, kino włoskie

Borucki Piotr, Czerwone Brygady – czarna rzeczywistość Włoch, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1980.
  Google Scholar

Braghetti Anna Laura, Paola Tavella, Il prigioniero, Feltrinelli, Milano 2002.
  Google Scholar

Brunette Peter, A Conversation with Marco Bellocchio, „Film Quarterly” 1989, t. 43, nr 1, s. 55.
DOI: https://doi.org/10.1525/fq.1989.43.1.04a00050   Google Scholar

Flamigni Sergio, Il mio sangue ricardà su di loro, Kaos edizioni, Milano 1997.
  Google Scholar

Flamigni Sergio, La tela del ragno. Il delitto Moro, Kaos edizioni, Torino 2003.
  Google Scholar

Guasco Maurilio, Chiesa e cattolicesimo in Italia (1945-2000), EDB, Bologna 2002, s. 116.
  Google Scholar

Klejsa Konrad, Filmowe oblicza kontestacji. Kino Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej wobec kultury protestu przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2008.
  Google Scholar

Książek-Konicka Hanna, 100 filmów włoskich, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1978.
  Google Scholar

Le forme della ribellione. Il cinema di Marco Bellocchio, red. L. Ceretto, G. Zappoli, Lindau, Torino 2004, s. 27, 31, 33, 54, 179.
  Google Scholar

Lombardi Federico, Uscire dal terrorismo. Pentimento, dissociazione e perdono, „La Civilità cattolica”, 7.12.1984.
  Google Scholar

Micciché Lino, Il cinema italiano degli anni ’60, Marsilio, Venezia 1975, s. 183.
  Google Scholar

Miczka Tadeusz, W Cinecittà i okolicach. Historia kina włoskiego od połowy lat pięćdziesiątych do końca lat osiemdziesiątych XX wieku, Oficyna Literacka, Kraków 1993.
  Google Scholar

Posiwiały buntownik (z Marco Bellocchio rozmawia Małgorzata Brączyk), „Przegląd” 2007, nr 15, s. 38-39.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-03-31

Cited By / Share

Miller, A. (2010) „Zabójstwo Aldo Moro według Marco Bellocchia, czyli o kontestacyjnych pragnieniach i złudzeniach («Witaj, nocy»)”, Kwartalnik Filmowy, (69), s. 153–163. doi: 10.36744/kf.3083.

Autorzy

Anna Miller 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Doktorantka w Instytucie Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych UŁ.



Statystyki

Abstract views: 27
PDF downloads: 16


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Anna Miller

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.