Ekscytująca zagadka polskiej animacji

Paul Wells

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Loughborough University (Wielka Brytania)

Abstrakt

Autor przygląda się twórcom i dziełom reprezentującym tzw. złoty wiek polskiej animacji (twórczość między innymi Jana Lenicy, Waleriana Borowczyka, Witolda Giersza, Daniela Szczechury czy Ryszarda Czekały) i stwierdza, że sztuka ta była bardzo radykalnie włączona w historyczne perturbacje, a zarazem przyczyniała się do redefiniowania ekspresji kulturowej. Wells, patrząc z perspektywy Zachodu, postrzega polskich twórców animacji jako artystów, którzy nie tylko po prostu dają upust meandrom swej wyobraźni, ale którzy zarazem stają się wyrazicielami swoistej pasji, rodzącej się na styku rozmaitych napięć drzemiących w narodzie (np. między mocno zakorzenionym katolicyzmem, mrocznym pogłosem Holokaustu a wpływem sowieckiego komunizmu). Wells stwierdza, że jest to pasja siły samego życia, która od połowy lat 50. do dzisiaj napędza stylizowaną ironię polskiej animacji.


Słowa kluczowe:

polski film animowany, Jan Lenica, Walerian Borowczyk, Witold Giersz, Daniel Szczechura, Ryszard Czekała

Bergson Henri , Śmiech. Esej o komizmie, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 2000, s. 11.
  Google Scholar

Bresson Robert, Notatki o kinemtografie (fragmenty), tłum. A. Ledóchowski w: Europejskie manifest kina. Antologia, wybór i opracowanie A. Gwóźdź, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 35, 37, 296, 303.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-06-30

Cited By / Share

Wells, P. (2012) „Ekscytująca zagadka polskiej animacji”, Kwartalnik Filmowy, (77-78), s. 298–303. doi: 10.36744/kf.2868.

Autorzy

Paul Wells 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Loughborough University Wielka Brytania

Profesor na Loughborough University (Wielka Brytania), gdzie kieruje inicjatywą badawczą Animation Academy. W swej filmoznawczej działalności naukowej skupia się głów­nie na teorii i praktyce animacji oraz na praktykach archiwizacyjnych. Zajmuje się także scenopisarstwem i reżyserią teatralną, telewizyjną i radiową. Wydał m.in. Understanding Animation (1998), Animation and America (2002), Anima­tion: Genre and Authorship (2002), The Funda­mentals of Animation (2006; wyd. polskie: Animacja, 2009) Basics Animation: Scriptwriting (2007) i The Animated Bestiary: Animals, Car­toons and Culture (2008). Jest redaktorem czaso­pisma „Animation Practice, Process and Production” i przewodniczącym The Association of British Animation Collections (ABAC).



Statystyki

Abstract views: 28
PDF downloads: 12


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Paul Wells

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.