W poszukiwaniu indywidualnego ciała: fotografia, detektywi i początki kina

Tom Gunning

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet w Chicago (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Autor omawia przemiany nowoczesności, koncentrując się początkowo na tych związanych z przemieszczaniem i mobilnością oraz wytwarzaniem i dystrybucją dóbr. Zauważa, że na przełomie XIX i XX wieku kino – jako pierwszy przemysł rozrywkowy na tak masową skalę – staje się jednym z czynników intensyfikujących te przemiany, jednak nie należy zapominać, że miejsce i status ruchomych obrazów w nowej logice cyrkulacji były poprzedzone upowszechnieniem nieruchomej fotografii. Autor analizuje ontologiczne właściwości fotografii i dowodzi, że to dzięki nim mogła się ona przyczynić do tak głębokich przekształceń tożsamości i obrazu ciała w nowoczesnym doświadczeniu. Zauważa też, że zarówno nieruchomą, jak i ruchomą fotografię charakteryzuje fundamentalna sprzeczność – jednocześnie wzmacnia ona poczucie rozproszenia i przyspieszenia oraz potrzebę kontroli, stabilności i przewidywalności. Zjawiska te w szczególnie jaskrawy sposób dają o sobie znać w obrębie praktyk kryminologicznych i w literaturze detektywistycznej, które to obszary autor bada, pokazując, że fotografia jest jednym z ważniejszych narzędzi władzy służących do klasyfikowania, śledzenia, analizowania, dyscyplinowania i nadzorowania indywidualnego ciała.

  • Tekst jest tłumaczeniem rozdziału (Tracing the Individual Body: Photography, Detectives, and Early Cinema) z książki Cinema and the Invention of Modern Life, red. Leo Charney, Vanessa R. Schwartz, University of California Press, Berkeley – Los Angeles – London 1996. Copyright © 1996 by the Regents of the University of California.

Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.


Słowa kluczowe:

wczesne kino, fotografia, ciało

Abel Richard, An Economy of Framing: Photographs and Films in Early French Melodrama, 1909-1913 (referat wygłoszony na konferencji British Film Institute „Melodrama: Stage, Picture, Screen”, Londyn, lipiec 1992).
  Google Scholar

Baudelaire Charles, Salon 1859, w: tegoż, Rozmaitości estetyczne, tłum. J. Guze, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2000, s. 247.
  Google Scholar

Benjamin Walter, Charles Baudelaire: A Lyric Poet in the Era of High Capitalism, tłum. H. Zohn, NLB, London 1983, s. 43.
  Google Scholar

Berman Marshall, All That Is Solid Melts into Air: The Experience of Modernity, Penguin Books, New York 1988, s. 87-129.
  Google Scholar

Bertillon Alphonse, Instructions for Taking Descriptions for the Identification of Criminals and Others by Means of Anthropometric Indications, tłum. G. Muller, American Bertillon Prison Bureau, Chicago 1889, s. 15.
  Google Scholar

Bertillon Alphonse, Signaletic Instructions, Including the Theory and Practice of Anthropometric Identification, red. R. W. McClaughry, The Werner Company, Chicago 1896, s. 12-13.
  Google Scholar

Bloch Ernst, A Philosophical View of the Detective Novel, w: tegoż, The Utopian Function of Arts and Literature, MIT Press, Cambridge 1989, s. 246.
  Google Scholar

Bottomore Stephen, Les Thèmes de témoignage dans le cinéma primitif, w: Les Premiers ans du cinéma francais, red. P. Guibbert, Institute Jean Vigo, Perpignan 1985, s. 155-161.
  Google Scholar

Bowser Eileen, Griffith’s Film Career before „The Adventures of Dollie”, w: Film Before Griffith, red. J. Fell, University of California Press, Berkeley, Los Angeles, London 1983, s. 367.
  Google Scholar

Bruno Giuliana, Streetwalking on a Ruined Map, Princeton University Press, Princeton 1992, s. 58-78.
DOI: https://doi.org/10.1515/9781400843985   Google Scholar

Byrnes Thomas, 1886 Professional Criminals of America, Chelsea House, New York 1969 (reprint), s. 55.
  Google Scholar

Cartwright Lisa, „Experiments of Destruction”: Cinematic Inscriptions of Physiology, „Representations” 1992, nr 40, s. 51-70.
DOI: https://doi.org/10.2307/2928742   Google Scholar

Crary Jonathan, Techniques of the Observer: On Vision and Modernity in the Nineteenth Century, MIT Press, Cambridge 1990, s. 13.
  Google Scholar

Dubois Philippe, Le Corps et ses fantômes: Notes sur quelques fictions photographiques dans l’iconographie scientifique de la second moitié du XIX-ème siécle, w: tegoż, L’Acte photographique et autres essais, Nathan, Paris 1991, s. 212-216.
  Google Scholar

Foucault Michel, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, tłum. T. Komendant, Aletheia, Warszawa 2009.
  Google Scholar

Foucault Michel, Narodziny kliniki, tłum. P. Pieniążek, Wydawnictwo KR, Warszawa 1999, s. 212. Murch Alma Elisabeth, The Development of the Detective Novel, Peter Owen, London 1958, s.120.
  Google Scholar

Freud Sigmund, Komunikat o przypadku paranoi sprzecznym z teorią psychoanalityczną, w: tegoż, Charakter a erotyka, tłum. R. Reszke, D. Rogalski, Wydawnictwo KR, Warszawa 2009.
  Google Scholar

Ginsburg Carlo Clues, Morelli, Freud, and Sherlock Holmes, w: The Sign of Three: Dupin, Holmes, Peirce, red. T. Sebeok, University of Indiana Press, Bloomington 1983., s. 106-109.
  Google Scholar

Gunning Tom, Attractions, Detection, Disguise: Zigomar, Jasset and the History of Film Genres, „Griffithiana” 1993, nr 47, s. 137-156.
  Google Scholar

Gunning Tom, The Horror of Opacity: The Melodrama of Sensation in the Plays of André de Lorde, w: Melodrama Stage, Picture, Screen, red. J. S. Bratton, J. Cook, Ch. Gledhill, British Film Institute, London 1994.
  Google Scholar

Gunning Tom, What I Saw from the Rear Window of the Hôtel des Folies-Dramatiques, or, The Story Point of View Films Told, w: Ce que je vois de mon ciné, red. A. Gaudreault, Méridiens Klincksieck, Paris 1988, s. 39-41.
  Google Scholar

Holmes Oliver Wendell, The Stereoscope and the Stereograph, The Stereoscope and the Stereograph, w: Classic Essays on Photography, red. A. Trachtenberg, Leete's Island Books, New Haven 1980, s. 80-81.
  Google Scholar

Jean-Luc Godard: Son + Image, 1974-1991, red. C. McCabe, M. L. Bandy, Museum of Modern Art/ Harry Abrams, New York 1992, s. 149, 162.
  Google Scholar

Jordanova Ludmilla, Sexual Vision: Images of Gender in Science and Medicine between the Eighteenth and Twentieth Centuries, University of Wisconsin, Madison 1989, s. 98-110.
  Google Scholar

Kern Stephen, The Culture of Space and Time, 1880-1918, Harvard University Press, Cambridge 1983.
  Google Scholar

l’Isle-Adam Auguste Villiers de, Klara Lenoir: memoryał dr-a Tribulat Bonhomet, członka akademii, prof. fizyologii: O tajemniczym wypadku wdowy Klary Lenoir, Wydawnictwo „Przeglądu Tygodniowego” 1888. „MLA” 1973, nr 88, s. 124-131.
  Google Scholar

Mayer Harold M., Wade Richard C., Chicago: Growth of a Metropolis, University of Chicago Press, Chicago 1969, s. 52.
  Google Scholar

Michelson Anette, On the Eve of the Future: The Reasonable Facsimile and the Philosophical Toy, „October” 1984, nr 29, s. 3-20.
DOI: https://doi.org/10.2307/778304   Google Scholar

Nelson Daniel, Managers and Workers: Origins of the New Factory System in the United States, 1880-1920, University of Wisconsin Press, Madison 1975, s. 19-25.
  Google Scholar

Phéline Christian, L'Image accusatrice, Cahiers de la Photographie, Paris 1985, s. 10.
  Google Scholar

Plays by Dion Boucicault, red. P. Thompson, Cambridge University Press, Cambridge 1984, s. 163.
  Google Scholar

Ray Robert B., Snapshots: The Beginnings of Photography, w: The Image in Dispute. Art and Cinema in the Age of Photography, red. D. Andrew, University of Texas Press, Austin 1997.
  Google Scholar

Schivelbusch Wolfgang, The Railway Journey: Trains and Travel in the Nineteenth Century, Urizen Books, New York 1979, s. 180-188.
  Google Scholar

Sebeok Thomas A., Umiker-Sebeok Jean, „You Know My Method”: A Juxtaposition of Charles S. Peirce and Sherlock Holmes, w: The Sign of Three: Dupin, Holmes, Peirce, red. T. Sebeok, University of Indiana Press, Bloomington 1983, s. 23.
  Google Scholar

Sekula Alan, The Body and the Archive, „October” 1986, nr 39, s. 3-64.
DOI: https://doi.org/10.1021/cen-v064n039.p003   Google Scholar

Simmel Georg, Filozofia pieniądza, tłum. A. Przyłębski, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1997, s. 205.
  Google Scholar

Sinclair Upton, The Jungle, New American Library, New York 1963, s. 39-45.
  Google Scholar

Stange Maren, Symbols of Ideal Life: Social Documentary Photography in America, 1890-1950, Cambridge University Press, Cambridge, New York 1989, s. 19.
DOI: https://doi.org/10.2307/2072619   Google Scholar

Tagg John, Power and Photography: Part One, A Means of Surveillance: The Photography as Evidence in Law, „Screen Education” 1980, nr 36, s. 17-55.
  Google Scholar

Taylor Tom, The Ticket of Leave Man, w: Nineteenth-Century Plays, red. G. Rowell, Oxford University Press, London 1972, s. 318.
  Google Scholar

Wollen Peter, Signs and Meaning in the Cinema, Indiana University Press, Bloomington 1969, s. 120-126.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-12-31

Cited By / Share

Gunning, T. (2011) „W poszukiwaniu indywidualnego ciała: fotografia, detektywi i początki kina”, Kwartalnik Filmowy, (75-76), s. 5–28. doi: 10.36744/kf.2845.

Autorzy

Tom Gunning 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet w Chicago Stany Zjednoczone

Profesor filmoznawstwa na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu w Chicago. Jego zainteresowania ogniskują się wokół problematyki historii i teorii wczesnego kina oraz jego związków z szeroko pojętą kulturą modernizmu. Zajmuje się także amerykańskim kinem awangardowym, teorią kina klasycznego oraz fotografią. Do jego najważniejszych publikacji należą książki: D.W. Griffith and the Origins of American Narrative Film (1991) i The Films of Fritz Lang (2000). Autor ponad stu publikacji w periodykach i antologiach filmoznawczych.



Statystyki

Abstract views: 37


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Tom Gunning

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.