Gurinder Chadha – rasa, płeć, masala

Bartłomiej Nowak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Gurinder Chadha – brytyjska reżyserka, której rodzina wywodzi się z indyjskiego Pendżabu – często podejmuje w swojej twórczości temat życia mniejszości etnicznych w krajach Zachodu. Autor tekstu skupia się na trzech, często powiązanych ze sobą kwestiach, zajmujących w filmach Chadhy ważne miejsce: związkach międzyrasowych, aranżowanych małżeństwach, a także dyskursie dotyczącym płciowości i seksualności oraz sposobach ich prezentacji w kinematografiach Bollywoodu i Zachodu. Obserwacja życia diaspor pozwala reżyserce na diagnozę zmian zachodzących we współczesnym społeczeństwie w wyniku międzykulturowych spotkań. Analiza jej filmów pozwala wnioskować, że zdaniem Chadhy schematy kulturowe bywają często nieadekwatne do opisywania współczesnej rzeczywistości. Jednocześnie reżyserka nie odcina się od swoich korzeni, bywa, że odwołuje się do estetyki kina bollywoodzkiego, a w tradycyjnych zwyczajach kultury Indusów dostrzega nie tylko ich wady (takie jak opresyjność wobec kobiet), ale również ich piękno.


Słowa kluczowe:

Gurinder Chadha, płeć, Indie

Dudrah, Rajinder Kumar. 2006. Bollywood Sociology Goes to the Movies. New Delhi – London: Sage Publications.
  Google Scholar

North, Julian. 1999. Conservative Austen, Radical Austen: „Sense and Sensibility” from Text to Screen, w: Adaptations: From Text to Screen, Screen to Text, red. D. Cartmell, I. Whelehan, Routledge, London 199.
  Google Scholar

Raczek, Marta. 2009. Parampara jako źródło cierpień? Małżeństwa aranżowane i problem zdrady w kinie indyjskim na przełomie XX i XXI wieku. W: G. Stachówna, P. Piekarski (red.). Nie tylko Bollywood. Kraków: Korporacja ha!art.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-12-31

Cited By / Share

Nowak, B. (2012) „Gurinder Chadha – rasa, płeć, masala”, Kwartalnik Filmowy, (80), s. 101–118. doi: 10.36744/kf.2800.

Autorzy

Bartłomiej Nowak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwent filmoznawstwa i informatyki na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie obecnie przygotowuje rozprawę doktorską poświęconą miejscu mniejszości etnicznych we współczesnym kinie brytyjskim. Interesuje kinem, współ­czesnymi technologiami i dyskursem tożsa­mościowym w naukach humanistycznych.



Statystyki

Abstract views: 34
PDF downloads: 14


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Bartłomiej Nowak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.