Poezja, mitologia i ideologia. Obraz dziecka w twórczości filmowej Arūnasa Žebriūnasa

Anna Mikonis-Railienė

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wileński (Litwa)

Abstrakt

Autorka podejmuje się próby opisu specyficznego świata filmów dziecięcych litewskiego reżysera Arūnasa Žebriūnasa. Analiza dotyczy trzech najciekawszych dzieł artysty zrealizowanych w Litewskim Studiu Filmowym: Ostatni strzał (Paskutinis šūvis, 1959), Dziewczynka i echo (Mergaitė ir aidas, 1964), Ślicznotka (Gražuolė, 1969). Autorka ukazuje kontekst formowania się filmów w systemie ideologicznych wymogów, omawia poetycko-formalny styl wizualny filmów oraz opisuje obraz dziecka o szczególnej wyobraźni, wrażliwości i liryzmie. Dokładne przyjrzenie się filmom pozwala stwierdzić, że forma i poetycka stylistyka filmów były wynikiem nastrojów odwilżowych i estetycznych zmian formalnych w kinematografii sowieckiej, a dominujący w filmach szczególny punkt widzenia z perspektywy dziecka odsłaniał prawdy, które w inny sposób, w innej konwencji byłoby znacznie trudniej wyrazić. Symboliczny język filmów litewskiego reżysera poświadczał, że i dziecięcy bohater może być znakomitym narzędziem perswazji, metaforą współczesnych faktów dziejowych, że cechuje go tajemniczość i przynależność do kręgu mitów.


Słowa kluczowe:

kino litewskie, Arünas Źebriunas, Litewskie Studio Filmowe

Horoszczak, Adam. 1961. Potrójna szansa lirycznej narracji. „Ekran” nr 20.
  Google Scholar

Jakowlew, Jurij. 1968. Igra w Krasawicu. „Izwiestija“ nr 226.
  Google Scholar

Korczak, Janusz. 1957. Prawo dziecka do szacunku. W: Tegoż. Wybór pism. Warszawa: Nasza Księgarnia.
  Google Scholar

Rakauskaitė, Ramunė (red.). 2010. Šoblė. Atsiminimai apie dokumentinio kino klasiką Henriką Šablevičių. „A Propos“ studija. Vilnius 2010.
  Google Scholar

Žebriūnas, Arūnas. 1998. Tyla ir žodis. Vilnius.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-03-31

Cited By / Share

Mikonis-Railienė, A. (2013) „Poezja, mitologia i ideologia. Obraz dziecka w twórczości filmowej Arūnasa Žebriūnasa”, Kwartalnik Filmowy, (81), s. 151–166. doi: 10.36744/kf.2775.

Autorzy

Anna Mikonis-Railienė 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wileński Litwa

Doktorat uzyskała w Instytucie Kultury Polskiej UW. Obecnie jest pracownikiem naukowym w Katedrze Literatury Litewskiej na Uniwersytecie Wileńskim. Prowa­dzi badania związane z historią filmu litewskiego i historią kultury litewskiej. Autorka książki Po­etycki kinematograf. Nurt artystyczny w kinie li­tewskim (2010).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Anna Mikonis-Railienė

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.