Plastelinografia inności. O twórczości Adama Elliota

Magdalena Hanczyn

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski (Polska)

Abstrakt

Przedmiotem tekstu jest twórczość australijskiego reżysera, animatora i scenarzysty Adama Elliota. Autorka wykazuje, że jego dzieła są przejawem autorskiej jakości powstałej na styku rozrywki i indywidualności. Elliot tworząc poza obszarem kina amerykańskiego i europejskiego oraz uprawiając tradycyjną, plastelinową animację przedmiotową, realizowaną za pomocą techniki poklatkowej, wyróżnia się na tle dominującej obecnie animacji cyfrowej. Przez interpretację filmów Magdalena Hanczyn wyodrębnia dominantę jego dzieł i strukturę lejtmotywów tematyczno-stylistycznych. Ponieważ postać-jednostka to centralny temat wszystkich jego filmów, stanowiący oś każdej historii, autorka zajmuje się konstrukcją Elliotowskiego bohatera. Ponadto wykazuje, w jaki sposób forma filmowa wpływa na rozumienie znaczeń przez widza oraz zwraca uwagę na tkwiący w twórczości australijskiego reżysera pierwiastek (auto)biograficzny, odpowiadając na pytanie, dlaczego reżyser tworzy filmy o inności.


Słowa kluczowe:

Adam Elliot, inność, kino australijskie

Ariès, Philippe. 1992. Człowiek i śmierć. Tłum. E. Bąkowska. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Bauman, Zygmunt. 1996. Socjologia. Tłum. J. Łoziński. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  Google Scholar

Buckmaster, Luke. Interview with Adam Elliot, writer/director/designer of Mary and Max. http://blogs.crikey.com.au/cinetology/2009/04/10/q-a-with-mary-and-max-writerdirectordesigner-adam-elliot/. Dostęp:.
  Google Scholar

Burke, Craig. Interview with Adam Elliot. http://www.designfederation.net/interviews/adam-elliot/.
  Google Scholar

Elliot, Adam. An Introduction to Mary & Max by Adam Elliot. http://www.maryandmax.com/downloads/pdf/USpresskit.pdf/.
  Google Scholar

Frith, Uta. 2005. Autyzm i zespół Aspergera. Tłum. B. Godlewska. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
  Google Scholar

Giżycki, Marcin. 2000. Nie tylko Disney. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Helman, Alicja. 2007. Teoria autorska. W: A. Helman, J. Ostaszewski (red.). Historia myśli filmowej. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Karpiński, Maciej. 2006. Niedoskonałe odbicie. Warsztat scenarzysty filmowego. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Milfull, Tim. Cinema: An Interview with Adam Elliot. http://reviews.media-culture.org.au/modules.php?name=News&file=article&sid=3239.
  Google Scholar

Przedpełska-Bieniek, Małgorzata. 2006. Dźwięk w filmie. Warszawa: Agencja Producentów Filmowych.
  Google Scholar

Przylipiak, Mirosław. 1994. Kino stylu zerowego. Gdańsk: GWP.
  Google Scholar

Wells, Paul. 2009. Animacja. Tłum. A. Garbiński. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Wotzke, Anders. Interview with Adam Elliot. http://cutprintreview.com/interviews/adam-elliot-interview/.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-06-30

Cited By / Share

Hanczyn, M. (2013) „Plastelinografia inności. O twórczości Adama Elliota”, Kwartalnik Filmowy, (82), s. 111–124. doi: 10.36744/kf.2747.

Autorzy

Magdalena Hanczyn 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska

Absolwentka kulturoznawstwa na Wydziale Filologicznym UŚ w Ka­towicach.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Magdalena Hanczyn

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.