Zanim powstał „Pianista” Romana Polańskiego – „Robinson warszawski” (1945-1950)
Abstrakt
Autorka artykułu prezentuje historię powstawania filmu Robinson warszawski. Autorem pomysłu na film był Czesław Miłosz, który oparł go na rozmowach z pianistą Władysławem Szpilmanem i jego relacji z ukrywania się w ruinach Warszawy w czasie II wojny światowej. Oryginalność pomysłu zasadzała się na samotności człowieka w pejzażu ruin wielkiego miasta. W umowie na scenariusz, podpisanej w 1945 r. wspólnie z Jerzym Andrzejewskim, Miłosz był wymieniony jako współautor. W roku 1945 scenariusz został poddany licznym przeróbkom, które zdruzgotały Miłosza. W międzyczasie poeta podpisał umowę jako urzędnik dyplomacji PRL-u w Ameryce. Prace nad Robinsonem zostały zawieszone do wiosny roku 1948. Jerzy Zarzycki i Andrzejewski napisali nowy scenariusz, stosując się do zaleceń partii komunistycznej, o czym Miłosz w ogóle nie wiedział. Robinson warszawski miał premierę w 1949 r. i został zmiażdżony przez krytykę. Film, który w istocie był obrazem propagandowym, wszedł na ekrany w roku 1950. Nazwisko Andrzejewskiego zostało oczywiście włączone do napisów końcowych, zaś udział Miłosza został całkowicie pominięty.
Słowa kluczowe:
Czesław Miłosz, Władysław Szpilman, Roman Polański, Jerzy AndrzejewskiBibliografia
Andrzejewski, Jerzy. 1988. Z dnia na dzień. Dziennik literacki 1972-1979. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Andrzejewski, Jerzy. 1994. Zeszyt Marcina. Warszawa: Wydawnictwo Prokop.
Google Scholar
Bossak, Jerzy. 1946. Fałszywa troska o film. „Film” 2.
Google Scholar
Lubelski, Tadeusz. 2008. Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty. Katowice: Videograf II.
Google Scholar
Miłosz, Czesław. 1945. Ocalenie. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Miłosz, Czesław. 1983. Sukiennicki, Andrzejewski. „Tygodnik Powszechny” 35.
Google Scholar
Miłosz, Czesław. 1984. Wyjaśnienia po latach. „Dialog” 9.
Google Scholar
Miłosz, Czesław. 1989. Zniewolony umysł. Kraków: Krajowa Agencja Wydawnicza.
Google Scholar
Mruklik, Barbara. 1974. Film fabularny. W: J. Toeplitz (red.). Historia filmu polskiego, t. 3: 1939-1956. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar
Różewicz, Stanisław. 1984. Listy do Andrzejewskiego w sprawie „Robinsona”. „Dialog” 9.
Google Scholar
Autorzy
Anna Synoradzka-Demadrekwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet w Lille Francja
Autorka książki Andrzejewski (1997) oraz wstępu i przypisów do krytycznego wydania powieści Jerzego Andrzejewskiego Miazga (2003). Obecnie przygotowuje pracę Z obszarów prywatnej biografii Jerzego Andrzejewskiego, która ma się ukazać nakładem Wydawnictwa „Czarne”. Pracuje jako adiunkt w sekcji polskiej Uniwersytetu w Lille.
Statystyki
Abstract views: 71PDF downloads: 51
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Anna Synoradzka-Demadre
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.