Geneza filmu atemporalnego

Todd McGowan

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Vermontu (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Tekst jest rozdziałem wprowadzającym do książki Out of Time: Desire in Atemporal Cinema (2011). Autor jest przedstawicielem psychoanalitycznego nurtu w teorii filmu. Tym razem zastanawia się nad kwestią czasu, temporalności i atemporalności w kinie. Interesuje go pewna tendencja sztuki nowoczesnej, żywotna także w filozofii, teorii kultury i nauki, która czas stawia w centrum swoich dociekań, począwszy do Virginii Woolf i Prousta, przez Einsteina, po fenomenologię. McGowan szuka argumentów u Heideggera, Bergsona, Levinasa, ale także u Marksa, sięga też do teorii filmu Kracauera, Bazina i Deleuze’a, by wykazać, że film ze wszystkich sztuk jest najmocniej predestynowany do eksplorowania problematyki temporalności i że to w kinie widz zyskuje możliwość doświadczania czasu w sposób wyjątkowy, a zarazem głęboko autentyczny. Esencją tego doświadczenia staje się stopniowe odchodzenie od chronologii na rzecz radykalnych zaburzeń porządku czasowego, nie tylko na poziomie fabuły, ale przede wszystkim na płaszczyźnie formalnej. Widz zostaje zmuszony, by doświadczyć temporalnej konfuzji w kinie jako odzwierciedlenia fundamentalnego doświadczenia egzystencjalnego. To doświadczenie McGowan filtruje przez psychoanalityczną teorię popędu i podmiotowości, która konstytuuje się w powtarzalnym procesie utraty obiektu pragnienia. Pozostałe rozdziały książki są poświęcone filmom nurtu atemporalnego, który znakomicie odzwierciedla ten aspekt współczesności.

  • Tekst jest tłumaczeniem wprowadzenia (Introduction: The Origins of the Atemporal Film) do książki Todda McGowana Out of Time: Desire in Atemporal Cinema, University of Minnesota Press, Minneapolis 2011. Copyright © 2011 by the Regents of the University of Minnesota.

Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.


Słowa kluczowe:

film atemporalny, temporalność, atemporalność, czas

Arystoteles, Fizyka, tłum. K. Leśniak, PWN, Warszawa 1969.
  Google Scholar

Augustyn, Wyznania, XI, 14, tłum. Z. Kubiak, PAX, Warszawa 1982.
  Google Scholar

Bazin, A., De Sica: Metteur en scène, w: What is Cinema?, t. 2, tłum. H. Gray, University of California Press, Berkeley 1977.
  Google Scholar

Berg, C. R., A Taxonomy of Alternative Plots in Recent Films, „Film Criticism” 2006, t. 31, nr 1-2.
  Google Scholar

Bergson, H., Duration and Simultaneity, tłum. L. Jacobson, Clinamen Press, Manchester 1999.
  Google Scholar

Bergson, H., Time and Free Will: An Essay on the Immediate Data of Consciousness, tłum. F. L. Pogson, Dover, Mineola 2001.
  Google Scholar

Deleuze, G., 1. Obraz-ruch. 2. Obraz-czas, tłum. J. Margański, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008.
  Google Scholar

DeLillo, D., Podziemia, tłum. M. Kłobukowski, Rebis, Poznań 2000.
  Google Scholar

Doane, M. A., The Emergence of Cinematic Time: Modernity, Contingency, The Archive, Harvard University Press, Cambridge 2002.
DOI: https://doi.org/10.4159/9780674263024   Google Scholar

Dolev, Y., Time and Realism: Mataphysical and Antimetaphysical Perspectives, MIT Press, Cambridge 2007.
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/7485.001.0001   Google Scholar

Heidegger, M., Podstawowe problemy fenomenologii, tłum. B. Baran, Fundacja Aletheia, Warszawa 2009.
  Google Scholar

Howe, D., Titanic’s Very Slow Leak, „Washington Post”, 19.12.1997, http://www.washingtonpost.com/wp-srv/style/longterm/movies/videos/titanichowe.htm.
  Google Scholar

Johnston, A., Time Driven: Metapsychology and the Splitting of the Drive, Northwestern University Press, Evanston 2005.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv47w279   Google Scholar

Kant, I., Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg, PWN, Warszawa 1984.
  Google Scholar

Karatani, K., Transcritique on Kant and Marx, tłum. S. Kohso, MIT Press, Cambridge 2003.
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/6897.001.0001   Google Scholar

Kracauer, S., Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, tłum. W. Wertenstein, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008.
  Google Scholar

Laplanche, J., Essays on Otherness, Routledge, New York 1999.
  Google Scholar

Levinas, E., Czas i to, co inne, tłum. J. Migasiński, Wydawnictwo KR, Warszawa 1999.
  Google Scholar

Lukács, G., Historia i świadomość klasowa, tłum. M. J. Siemek, PWN, Warszawa 1988.
  Google Scholar

Marks, K., Zarys krytyki ekonomii politycznej, tłum. Z. J. Wyrozembski, Książka i Wiedza, Warszawa 1986.
  Google Scholar

Prior, A. N., Thank Goodness That’s Over „Philosophy” 1959, t. 34.
DOI: https://doi.org/10.1017/S0031819100029685   Google Scholar

Rodowick, D. N., The Virtual Life of Film, Harvard University Press, Cambridge 2007.
DOI: https://doi.org/10.4159/9780674042834   Google Scholar

Stewart, G., Framed Time: Toward a Postfilmic Cinema, University of Chicago Press, Chicago 2007.
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226774572.001.0001   Google Scholar

Wollen, P., Paris Hollywood, Verso, New York 2002.
  Google Scholar

Zupančič, A., The Odd One In: On Comedy, MIT Press, Cambridge 2008.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-06-30

Cited By / Share

McGowan, T. (2014) „Geneza filmu atemporalnego”, Kwartalnik Filmowy, (86), s. 6–34. doi: 10.36744/kf.2314.

Autorzy

Todd McGowan 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Vermontu Stany Zjednoczone

Profesor na University of Vermont (USA), gdzie wykłada teorię i historię filmu oraz problematykę gatunków filmowych. W obszarze jego zainteresowań znajdują się: Hegel, egzystencjalizm i psychoanaliza oraz związki tych zagadnień ze sztuką filmową. Opublikował m.in. książki: The Feminine „No!”: Psychoanalysis and the New Canon (2001), The End of Dissatisfaction?: Jacques Lacan and the Emerging Society of Enjoyment (2003), The Real Gaze: Film Theory After Lacan (2007), The Impossible David Lynch (2007), Out of Time: Desire in Atemporal Cinema (2011), The Fictional Christopher Nolan (2012), Enjoying What We Don’t Have: The Political Project of Psychoanalysis (2013), Spike Lee (2014).



Statystyki

Abstract views: 73


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Todd McGowan

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.