Antropologia, ludobójstwo i obrazowanie
Abstrakt
Wydaje się, że antropologia długo dojrzewała do podjęcia tematu ludobójstwa albo – patrząc na to z drugiej strony – długo ten temat omijała. Przemiany, jakie zaszły w tej dziedzinie w drugiej połowie XX w. i później, wraz z coraz bardziej znaczącym oddziaływaniem antropologii zaangażowanej, zmieniły tę sytuację. André Singer, antropolog i filmowiec, był w ostatnich latach w różnym charakterze zaangażowany w produkcję trzech filmów – Scena zbrodni (reż. Joshua Oppenheimer, 2012), Scena ciszy (reż. Joshua Oppenheimer, 2014) i Ciemności skryją ziemię (reż. André Singer, 2014) – które wykorzystały ruchome obrazy do sportretowania ludobójstw dokonanych w całkiem odmiennych okolicznościach w Europie i Indonezji. W niniejszym tekście, na podstawie materiału zgromadzonego do wspomnianych filmów, Singer zastanawia się, czy paradygmat antropologiczny przyczynia się bądź czy mógłby się przyczynić do lepszego zrozumienia tych fenomenów.
Słowa kluczowe:
antropologia, ludobójstwo, Joshua OppenheimerBibliografia
A Sign of Change as Indonesian Soldiers Watch „The Look of Silence”, „Jakarta Globe”, 8 marca 2015, http://jakartaglobe.beritasatu.com/news/a-sign-of-change-as-soldiers-watch-film.
Google Scholar
Bowen, J., Culture, Genocide and a Public Anthropology, w: Annihilating Difference: The Anthropology of Genocide, red. A. L. Hinton, University of California Press, Berkeley – Los Angeles – London 2002.
DOI: https://doi.org/10.1525/california/9780520230286.003.0015
Google Scholar
Kuper, L., Genocide: Its Political Use in the Twentieth Century, Penguin, New York 1981.
Google Scholar
Scheper-Hughes, N., Coming to Our Senses: Anthropology and Genocide, w: Annihilating Difference: The Anthropology of Genocide, red. A. L. Hinton, University of California Press, Berkeley – Los Angeles – London 2002.
DOI: https://doi.org/10.1525/california/9780520230286.003.0014
Google Scholar
Shafft, G. E., Scientific Racism in Service of the Reich: German Anthropologists in the Nazi Era, w: Annihilating Difference: The Anthropology of Genocide, red. A. L. Hinton, University of California Press, Berkeley – Los Angeles – London 2002.
DOI: https://doi.org/10.1525/california/9780520230286.003.0005
Google Scholar
Streicher, J., Artfremdes Eiweiß ist Gift, „Deutsche Volksgesundheit aus Blut und Boden” 1935, nr 1.
Google Scholar
Trial of the Major War Criminals before the International Military Tribunal, t. XIX: Proceedings 19 July 1946 – 29 July 1946, Nuremberg 1948.
Google Scholar
Trials of War Criminals before the Nuernberg Military Tribunals, t. IV: The Einsatzgruppen Case, Nuernberg, October 1946 – April 1949.
Google Scholar
Winston, B., ‘Ça va de soi’: The Visual Representation of Violence in the Holocaust Documentary, w: Killer Images: Documentary Film, Memory and the Performance of Violence, red. J. Ten Brink, J. Oppenheimer, Columbia University Press, London – New York 2012.
Google Scholar
Wolf, E. R., „Killing the Achés”, w: Genocide in Paraguay, red. R. Arens, Temple University Press, Philadelphia 1976.
Google Scholar
Autorzy
André Singerkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Południowej Kalifornii Stany Zjednoczone
Przewodniczący Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland, Dyrektor Generalny i Kreatywny Spring Films Ltd (London); adiunkt na University of Southern California (Los Angeles). Obronił doktorat z zakresu antropologii na Uniwersytecie Oksfordzkim (specjalizacja: Iran i Afganistan). Redaktor serii telewizyjnej Disappearing World i prowadzący BBC Documentary Department’s Independent Unit, w ramach którego powołał serię Fine Cut (później pod nazwą Storyville). Pracował zarówno jako antropolog i filmowiec, ale także jako producent lub producent wykonawczy przy realizacji 12 filmów Wernera Herzoga. W 2010 r. założył Spring Films, która wyprodukowała filmy Joshui Oppenheimera Scena zbrodni i Scena ciszy. Reżyser pełnometrażowego dokumentu Ciemności skryją ziemię (2014) o tworzeniu zapisu filmowego ukazującego ludobójstwo w obozach koncentracyjnych. W 2009 r. otrzymał Patron’s Medal przyznawany przez RAI za wybitne osiągnięcia w dziedzinie filmu antropologicznego.
Statystyki
Abstract views: 55PDF downloads: 38
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 André Singer
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.