Dziki Zachód, Dziki Wschód. Konwencje westernowe w „Prawie i pięści” Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego oraz „Wilczych echach” Aleksandra Ścibor-Rylskiego
Abstrakt
Plesnar stara się dowieść, że Edward Skórzewski i Jerzy Hoffman w Prawie i pięści (1964) oraz Aleksander Ścibor-Rylski w Wilczych echach (1968) wykorzystali, choć w różnym stopniu, konwencje gatunkowe westernu. Najwyraźniej widać to w konstrukcji głównych bohaterów, stających z bronią w ręku, samotnie, przeciw działającym „pod przykrywką” bandytom. Lecz do westernu nawiązują również struktury narracyjne i schematy fabularne obu analizowanych filmów, ich struktury czasowe („po wojnie”; w prawdziwych westernach – po wojnie secesyjnej, tutaj – po II wojnie światowej) i przestrzenne (bezludne miasteczko w Prawie i pięści przywodzi na myśl westernowe ghost towns, bieszczadzkie połoniny przypominają pofałdowane prerie terytoriów Wyoming czy Dakota), a nawet ikonografia: broń (choć Colty zostały zastąpione sowieckimi tetetkami), konie, wozy repatriantów (osadników) zmierzające na zachód, a także – do pewnego stopnia – ubiory (Gustaw Holoubek jako Andrzej Kenig z Prawa i pięści jest wystylizowany na Shane’a, a Ryszard Pietruski jako Wijas na rewolwerowca Jacka Wilsona z Jeźdźca znikąd George’a Stevensa z 1953 r.). Istotnym wnioskiem płynącym z rozważań Plesnara jest konstatacja, że Wilcze echa w sposób raczej mechaniczny sięgają do konwencji westernu, podczas gdy Prawo i pięść wykorzystuje je w sposób bardziej twórczy, modyfikując i wzbogacając „kolorytem lokalnym”.
Słowa kluczowe:
Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski, Aleksander Ścibor-Rylski, westernBibliografia
Lubelski, Tadeusz, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice: Videograf II, 2009.
Google Scholar
Motyka, Grzegorz, Od rzezi wołyńskiej do akcji „Wisła”: konflikt polsko-ukraiński 1943-1947, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2011.
Google Scholar
Plesnar, Łukasz A., Twarze westernu, Kraków: Rabid, 2009.
Google Scholar
Plesnar, Łukasz A., Ziemia niczyja, ziemia obiecana: Obraz granicy w literaturze amerykańskiej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2015.
Google Scholar
Autorzy
Łukasz A. Plesnarkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Profesor w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego; kierownik Katedry Historii Filmu Powszechnego tamże. Miłośnik i badacz westernów, autor Twarzy westernu (2009). W dorobku ma ponadto siedem książek i blisko sto szkiców pomieszczonych w tomach zbiorowych oraz czasopismach polskich i zagranicznych. Ostatnio wydał obszerną Ziemię niczyją, ziemię obiecaną. Obraz granicy w literaturze amerykańskiej (2015).
Statystyki
Abstract views: 49PDF downloads: 38
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Łukasz A. Plesnar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.