Kino irlandzkie w XXI wieku

Díóg O’Connell

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Institute of Art, Design and Technology w Dún Laoghaire (Irlandia)

Abstrakt

Autorka, przyglądając się kinu irlandzkiemu XXI w., patrzy z perspektywy zmian, jakie dokonały się w społeczeństwie Irlandii w ostatnich 50 latach, kiedy to kraj ten przeszedł drogę od tradycji do nowoczesności. Choć autorka skupia się na kinie najnowszym, a więc zrealizowanym po epoce boomu gospodarczego, „celtyckiego tygrysa”, przedstawia też zarys wcześniejszych etapów w historii tej kinematografii, ściśle związanych z przemianami społeczno-ekonomiczno-politycznymi. Tak więc w połowie lat 90. film irlandzki skupiał się na tzw. wielkiej trójcy tematów: Irlandii wiejskiej, Irlandii Północnej i Irlandii katolickiej. Po 1998 r. nastąpił zwrot – kino irlandzkie zdominowały współczesne filmy gatunkowe oraz produkcje przedstawiające Irlandię jako kraj wielkomiejskiego szyku. Filmy, które powstały już po epoce „celtyckiego tygrysa”, odrzuciły jednak tę poetykę, wracając do starych tematów, ale traktując je w nowy, przede wszystkim pod względem narracyjnym, sposób. Te nowe narracje miały przyczynić się do rozbicia mitu cudu gospodarczego i przedstawić alternatywne, peryferyjne, często prowokacyjne doświadczenie tego czasu.


Słowa kluczowe:

kino irlandzkie, celtycki tygrys, kino współczesne

Asava, Zélie. The Black Irish Onscreen: Representing Black and Mixed-Race Irish Identities on Film and TV. Peter Lang, 2013.
DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-0353-0507-4   Google Scholar

Barton, Ruth. Irish National Cinema, Routledge 2004.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203642344   Google Scholar

Ging, Debbie. Men and Masculinities in Irish Cinema. London: Palgrave Macmillan, 2013
DOI: https://doi.org/10.1057/9781137291936   Google Scholar

Hill, John. Cinema and Northern Ireland: Film, Culture and Politcs, BFI 2006.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781838711238   Google Scholar

Kirby, Cronin and Gibbons, Re-inventing Ireland: Culture, Society and the Global Society. Pluto Press 2002
  Google Scholar

McIlroy Brian. Genre and Cinema: Ireland and Transnationalism, Routledge, 2006.
  Google Scholar

McLoone, Martin. Irish Film: The Emergence of a Contemporary Cinema, British Film Institute 2000.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781838711061   Google Scholar

O’Connell, Díóg. ‘Social Realism Re-imagined: Irish Television Drama and the Celtic Tiger’ in Media Education Journal, Summer 2012.
  Google Scholar

O’Connell, Díóg. “Framing Irish Cinema - Narrative and Storytelling: the trajectory of script development policy at the Irish Film Board 1994-2009” in Journal of Screenwriting, Vol. 2: Issue 2, 2011.
DOI: https://doi.org/10.1386/josc.3.1.61_1   Google Scholar

O’Connell, Díóg. New Irish Storytellers: Narrative Strategies in Film, Intellect Press 2010.
  Google Scholar

Pettitt, Lance. Screening Ireland: Film and Television Representation.Manchester University Press 2000.
  Google Scholar

Rockett, K; Gibbons, L & Hill, J. Cinema and Ireland, Routledge 1987
  Google Scholar

Power, Kevin, Bad Day at Blackrock, Lilliput Press 2008.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2018-06-30

Cited By / Share

O’Connell, D. (2018) „Kino irlandzkie w XXI wieku”, Kwartalnik Filmowy, (101-102), s. 92–102. doi: 10.36744/kf.1947.

Autorzy

Díóg O’Connell 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Institute of Art, Design and Technology w Dún Laoghaire Irlandia

Dr, wykładowczyni w Institute of Art, Design and Technology (School of Busi­ness and Humanities) w Dun Laoghaire w Irlandii. Prowadzi zajęcia w zakresie scenariopisarstwa, filmoznawstwa (kino irlandzkie i film telewi­zyjny), feminizmu i narrative studies. Obecnie zajmuje się problematyką irlandzkich scenarzys­tek oraz prowadzi badania archiwalne dotyczące Film Company of Ireland (1916-1920). Autorka książki New Irish Storytellers: Narrative Strategies in Film (2010) oraz współredaktorka tomu Documentary in a Changing State: Ireland since the 1990s (2012). Ponadto opublikowała liczne ar­tykuły w tomach zbiorowych oraz recenzje.



Statystyki

Abstract views: 126
PDF downloads: 44


Licencja

Prawa autorskie (c) 2018 Díóg O’Connell

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.