Barański and Dwurnik: “Cornershop, 360°” – A Sociological Record

Patrycja Cembrzyńska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

Cornershop, 3600, is an ironic, and sometimes bitter, story of life on an estate, at the centre of which there is the cornershop. This animation by the director Andrzej Barański and the painter, Edward Dwurnik, is based on a short story by Krzysztof Jaworski. The cornershop is the centre of the world for the people of the estate; this is where the chavs as well as adults congregate to have a drink and a cigarette. The cornershop is a source of pride which integrates the local community. Baranski and Dwurnik create a sociological record of the last decades of Polish society. They show those, for whom there is neither place nor future in the post transformation society.


Keywords:

Andrzej Barański, Edward Dwurnik, animation

Barańczak Stanisław, 159 wierszy, Wydawnictwo Znak, Kraków 1990, s. 94, 128.
  Google Scholar

Bauman Zygmunt, Pięć przewidywań i mnóstwo zastrzeżeń, w: Futuryzm miast przemysłowych. 100 lat Wolfsburga i Nowej Huty, red. M. Kaltwasser, E. Majewska, K. Szreder, Korporacja Ha!art, Kraków 2007, s. 74-84.
  Google Scholar

Bauman Zygmunt, Życie na przemiał, tłum. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004.
  Google Scholar

Białoszewski Miron, Rozkurz, PIW, Warszawa 1998, s. 71.
  Google Scholar

Bikont Anna, Sławomir Zagórski, Burzliwe dzieje gruszek na wierzbie, „Gazeta Wyborcza”, 01-02.08.1998, s. 12-15.
  Google Scholar

Gorczyca Łukasz, Michał Kaczyński, Kto ci rękę rozmacha? Edward Dwurnik i polskie sporty ekstremalne, w: Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy, Narodowa Galeria Sztuki „Zachęta”, Warszawa 2001, s. 13-19.
  Google Scholar

Jagielski Sebastian, Być w świecie, którego już nie ma. Kino Andrzeja Barańskiego, „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 59, s. 174-193.
  Google Scholar

Jaworski Krzysztof, Warzywniak, 360o, „Twórczość” 2001, nr 12, s. 6-21.
  Google Scholar

Karbowiak Małgorzata, Dziesięć pierwszych lat. O twórczości Andrzeja Barańskiego, „Film” 1984, nr 20, s. 14-15.
  Google Scholar

Łazarkiewicz Cezary, Sadzimy ryż, budujemy socjalizm, „Gazeta Wyborcza”, 29.06.2000 –dodatek „Magazyn” 2000, nr 26, s. 6-10.
  Google Scholar

Łuczak Maciej, Miś, czyli rzecz o Stanisławie Barei, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001, s. 9-16.
  Google Scholar

Piotrowska Anita, Wielobranżowa budka z piwem, „Tygodnik Powszechny” 2007, nr 17, s. 20.
  Google Scholar

Rybicka Elżbieta, Blokowidła Mirona Białoszewskiego, czyli terapia wierszem, „Autoportret” 2005, nr 4 (13), s. 42-45.
  Google Scholar

Rychlewski Marcin, W domach z betonu. O „Tryptyku”... Stanisława Barańczaka, „Polonistyka” 2006, nr 3, s. 23-26.
  Google Scholar

Szeffel Agnieszka, Osiedle, czyli współczesność. O blokowiskach w kinie, „Autoportret” 2005, nr 4 (13), s. 34-37
  Google Scholar


Published
2009-03-31

Cited by

Cembrzyńska, P. (2009) “Barański and Dwurnik: ‘Cornershop, 360°’ – A Sociological Record”, Kwartalnik Filmowy, (65), pp. 155–168. doi: 10.36744/kf.3178.

Authors

Patrycja Cembrzyńska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Ukończyła historię sztuki na UJ. Absolwentka Podyplomowych Stu­diów z zakresu Gender - Kulturowej Tożsamości Płci w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ.



Statistics

Abstract views: 27
PDF downloads: 12


License

Copyright (c) 2009 Patrycja Cembrzyńska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.